Den här grejen med bibliotek

07:48

Biblioteket är en fantastisk grej om: 1. En vet precis vad en vill ha. 2. En inte har en aning om vad en vill ha. Men så kan även detta scenario utspela sig:

En går in på biblioteket och vet ungefär vad en vill ha. Till exempel skräck. En kan eventuellt vara en sådan person som har ångestsvårt för att vid vissa tillfällen behöva interagera med andra personer irl och fråga om hjälp (ens bibliotekspersonal kan för övrigt också vara av typen som ser ut att inte veta något alls om skräck. Det bygger ju så klart till 100% på ens fördomar, men om en blir obekväm av att behöva be folk om hjälp kan en bli ännu mer obekväm av att be folk om hjälp de inte kan ge en. Så därför kan en vara av typen som låter bli att fråga om hjälp). En kan bli svinstressad av att stirra på alla bokryggar och inte ha en aning om vilken bok en ska ta, eller vad som ens ÄR en skräckbok (eftersom alla ryggar dessutom har biblioteksryggar). En plockar med sig sex böcker i ren panik och skyndar sig ifrån biblioteket, efter att ha virrat runt där i alldeles för lång tid. En kan titta på böckerna en fått med sig och inse att det mycket väl kan vara så att det inte är någon som kommer stilla skräckbegäret.

Scenariot ovan utspelade sig i måndags. På mitt bibliotek. I det fallet var en = jag. Alltså, jag bara stirrar på alla ryggar och undrar hur i hela friden jag ska kunna veta vad jag vill ha. Får ungefär samma sorts panik som när jag är inne på Lush och inte vet vilken badbomb jag vill ha och det finns för mycket att välja på. Mitt bibliotek har visserligen avdelningar för både sci-fi/fantasy och deckare, men alltså. Skräck. Går det inte att åtminstone få en liten symbol som indikerar att det kanske kan vara lite läskigt i varje fall? Jag fattar ju att det är totalt omöjligt att genreindela allt, eftersom genrer har en tendens att inte vara vattentäta. Men HUR ska jag kunna veta vilka böcker som innehåller det jag vill läsa utan att behöva plocka ut varenda himla bok (eh, och utan att behöva prata med människor)?

Nåja, jag fick med mig Alena (Kim W. Andersson), Love Hurts (Kim W. Andersson) (för att jag satte båda två på min wishlist på goodreads i söndags), Possessed (Kate Cann) (för att det kanske eventuellt låter som att den kan vara lite yttepytteläskig), Poor Little Dead Girls (Lizzie Friend) (för att den åtminstone lät som att den kunde vara spännande), Fight Club (Chuck Palahniuk) (för att jag gillade filmen och kan tänka mig att det är en bok jag skulle gilla, och av någon knäpp anledning så tycker jag att mindfuck fungerar som rätt bra substitut för skräck) och Two Boys Kissing (David Levithan) (för att jag kom överens med Ada på Gilla Böcker om att det faktiskt var dags för mig att läsa Levithan på engelska).

Till er andra som har samma sug som jag har kommer ett tipsinlägg imorgon, så håll utkik här då!
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Jag förstår precis, jag pratar inte heller gärna med folk eller ber om hjälp. När jag jobbar som bibliotekarie hoppas jag dock alltid på att besökarna ska fråga mig om roliga saker, som skräckböcker... Ditt bibliotek borde ha en sökdator där du kan skriva in "skräck" och säkert få en superlång lista men som i alla fall är lite mer begränsad än att behöva gå igenom alla böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det visste jag inte ens att det gick att söka så! Men då ska jag göra det nästa gång :) Tack!

      Radera
  2. Du är nominerad: http://ielinashylla.wordpress.com/2014/10/22/sisterhood-of-the-world-bloggers-award/.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg