Bloggstafett Lucka 12

10:00

Så blev det min tur i Sofies bloggstafett. Uppdraget är att skriva om en bra ungdomsbok en läst i år. Jag funderade länge på vilken jag skulle välja. Vad är det bästa jag läst i år? Vilken bok är det som fångat mig mest? Som hållit bäst? Vilken bok kan jag vrida och vända på i all oändlighet och ändå fortfarande gilla?

Jag ställde alla frågorna ovan, tills jag kom till den sista: Vilken bok - eller vilka böcker - har jag kunnat andas 24/7 i flera veckor, utan att tröttna på? Då insåg jag vad det är jag måste skriva om.

Under våren skrev jag kandidatuppsats. Jag skrev om Marie Lus Legendtrilogi. Och kanske är det för att vi spenderade så mycket tid tillsammans - eller kanske är det för att jag förälskade mig i Day om och om igen. Kanske finns det ens ingen särskild anledning. Men den här trilogin kommer alltid vara lite speciell för mig.

Förstår ni att jag alltså analyserat sönder bitar av den här trilogin och fortfarande gillar den? Att jag läst alla böcker flera gånger om och fortfarande gillar den? Att jag hoppat runt, läst enstaka ord, meningar, stycken, sidor, kapitel, helt tagna ur sitt sammanhang och FORTFARANDE gillar den? Jag har petat på allt det bra och allt det dåliga och det dåliga har inte gått mig på nerverna. Jag har lärt mig att älska skavankerna lika mycket som jag älskar allt det andra.

Så okej, jag kommer inte välja EN bok som min bästa i år - det måste bli tre. Legend, Prodigy och Champion.

Imorgon kan ni läsa om Helenas bästa ungdomsbok hon läst i år. För det får ni klicka er in på Fiktiviteter!

Du kanske också gillar

1 kommentarer

  1. Tack för ditt inlägg!
    Du har ju en massa bra argument till att detta borde vara bästa böckerna, blir helt klart sugen på att läsa!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg