Bokbloggsjerka 12 – 15 december

08:37

Uff, jag hade inte dött av sovmorgon idag alltså (och den där meningen innehöll exakt fyra stavfel innan jag korrläste). Min tröttaste fredag på länge. Nåja, en veckans jerka blir det i alla fall!

Är tre ett dåligt betyg? (Gäller betygskalan 1-5. Sortera in trean på motsvarande plats om du använder en annan typ av poängsättning)


Nej! Jag skulle säga att det betyder att en bok blir godkänd, och att jag ändå skulle kunna rekommendera den till någon. (Eller alltså, det här beror ju jättemycket på ur vilket perspektiv också. När jag sätter en trea så menar jag det inte som dåligt, men om någon skulle betygsätta MIG med en trea skulle jag bli jätteledsen. I och för sig har jag väl lite problem med att jag tycker att jag alltid måste tävla med folk och vara bäst också.)

Däremot gillar jag inte så mycket att sätta betyg på böcker, för det är så svårt att jämföra böcker. Eller alltså, böcker GÅR ju inte att jämföra. För att ta ett exempel, så är Egenmäktigt förfarande och Harry Potter båda sådana böcker(/serier) jag satt fem stjärnor på på Goodreads (för ja, där betygsätter jag böcker ändå). Men egentligen är de ju totalt ojämförbara, eftersom det är så sjukt olika böcker. De spelar i helt olika ligor. Det är som att ett ishockeylag skulle spela mot ett fotbollslag. Alltså båda skulle ju vinna i sin sport. Plus att ett betyg ju egentligen inte säger någonting om en bok. Jag tycker det blir så ointressant att bara skriva dit en siffra - det är liksom inte det jag är ute efter.

Du kanske också gillar

9 kommentarer

  1. Håller med dig - ett betyg säger inte så mycket!

    SvaraRadera
  2. Betygen blir ju så individuellt och beror ju helt på ens egna personliga smak och vad man har läst tidigare för har jag bara läst dåliga böcker så kan det som annars vore en trea bli en fyra eller tvärt om :)

    SvaraRadera
  3. Det kan ju t.ex. hända att jag tycker att en bok var en trea för mig men känner att den kommer passa jättebra till en kompis som jag vet gillar precis den här typen... så en trea för mig kan vara en annans femma. Vi gillar ju olika.

    SvaraRadera
  4. Jag förstår att en del inte vill sätta en siffra på en bok, men jag kan inte alls förstå varför så många verkar tycka att det ena utesluter det andra. Man kan ju både beskriva i ord vad man tycker och sätta en siffra. Själv jämför jag inte böcker, utan mer läsupplevelser eftersom det är den jag sätter betyg på :)

    SvaraRadera
  5. Jag håller med, det är sjukt svårt vilket jag ju märkte efter ett tag och då slutade med siffror. På goodreads tycker jag det är lättare, där fattar man ju att tex Mazerunner har ett visst betyg inom sin egen genre och inte kan jämföras med Charles Dickens. Så där betygsätter jag hejvilt :-)

    SvaraRadera
  6. det är svårt att jämföra olika genrer

    SvaraRadera
  7. Bara ett betyg säger inte så mycket, men i kombination med en analys av vad läsaren har tyckt så tycker jag det är rätt bra.

    SvaraRadera
  8. Ja men sedan beror det klart på vad man gillar, jag tyckte inte Egenmäktigt förfarande var så bra men skulle även ge bok nummer två en chans.

    SvaraRadera
  9. Betyg är inget för mig, jag väljer efter min egen känsla, som kan variera kraftigt!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg