En riktigt bra bok jag läst 2015

07:00


Nu är det alltså min tur i julkalenderbloggstafetten. Igår bloggade Malin, och imorgon är det Mettas tur.

Jag har tänkt och tänkt och tänkt på det här temat, men hade svårt att bestämma mig. Om jag bara fick lyfta en enda bok det här året - vilken skulle det bli? Skulle det bli Percy Jackson? The Sleeper and the Spindle? Dagboksanteckningar från ett källarhål? Eleanor & Park eller någon av Åsa Asptjärns två böcker? Alla dessa är liksom rimliga val och bland det bästa jag läst i år. Men. Jag kände också att de flesta av ovanstående böcker ändå är sådana som redan blivit rätt så uppmärksammade. 

Därför valde jag att skriva om Dagboksanteckningar från ett källarhål. Det är ju några år sedan den kom, men jag tycker att den fortfarande känns aktuell. Dessutom har den recensionen fått tråkigt få klick - lägre än genomsnittligt antal på min recensioner.

Dagboksanteckningar från ett källarhål tar upp något som väldigt få andra böcker tar upp: Den obestämda ångesten - som inte är riktad mot något speciellt och inte ser ut att vara orsakat av något speciellt. En typ av ångest jag gick runt med i nästan tio år innan jag fick svar på vad som var problemet och förstod när det utlöstes. Och jag är ju liksom allt annat än unik.

Det här är en bok att sätta i händerna på alla tonåringar som uppfattas som "deppiga" (eller kanske bara som är tysta och drar sig undan, jag tror inte någon förstod hur dåligt jag mådde innan min mamma upptäckte mitt självskadebeteende), men passar också för vuxna som - liksom jag själv - har erfarenheter och behöver igenkänning. Den visar att det är okej att känna som en gör, att en inte alltid kan kontrollera sina egna känslor.

Jag är medveten om att det här kanske låter väldigt tungt, MEN det är också orimligt roligt. Wiberg väver in helt fantastiskt knäppa kommentarer som lättar upp stämningen en hel del.

Alltså ni borde faktiskt läsa den här boken. För att se lite citat boken kan ni klicka er in på recensionen, för där har jag lagt in en hög!

Du kanske också gillar

8 kommentarer

  1. Detta låter som en något djupare bok och sådan gillar jag. Nyttigt dessutom att läsa om hur ungdomar känner sig med mera. Boken ska skrivas upp på min önskelista. Tack för tipset/kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är den, även om den är uppblandad med lite humor (som jag tycker att sådana här böcker måste vara för att inte bli för tunga). Mycket bra är den i alla fall! :)

      Radera
  2. Jag läste boken efter att ha sett den på din blogg. Jag önskar att jag tyckte om den mer än vad jag gjorde, men något hindrade mig. Vet inte riktigt vad. Men väldigt bra att ämnet tas upp!!
    Tack för ditt inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vad tråkigt! Men kan förstå också att en har lite problem med att gilla Linnéa.

      Radera
  3. Låter intressant och viktig. Tack för tipset!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg