The Wicked + The Divine: The Faust Act

07:02


Peppen på det här seriealbumet var helt skyhög innan jag började. Har hört alla säga att det är helt fantastiskt, att de älskar det osv. Jag hatar när folk säger sånt?! Alltså, en bok eller ett seriealbum kan omöjligt leva upp till sådana förväntningar.

I alla fall. Grundstoryn (och ja, du behöver faktiskt läsa den): tolv gudar återkommer vart 90:e år. De tar över en människas kropp, och lever på jorden i två år. I den här första volymen lyckas en av gudarna klanta sig lite och blir åtalad för mord. Den som är överhuvud vill inte hjälpa henne, utan menar att hon försatt sig i situationen själv och brutit mot gudarnas regler.

Okej, jag hade inte läst vad den här serien handlade om innan jag började läsa den och fattade seriously ING-EN-TING. Det är som att hoppa in mitt i en story. Inget förklaras - varför de är där, vilka de är osv. Tänk dig att du har tolv personer (plus några till) att hålla reda på. Ingen av dem presenteras what.so.ever. Såååå förvirrande. Det var inte förrän jag kom till slutet där det fanns ett uppslag med premisserna om vad det hela handlade om som jag faktiskt fattade alls vad grundpremisserna för berättelsen var. Och det, vill jag bara förtydliga, är ett jävligt dåligt betyg.

Dock: När jag nu är med på grundpremisserna - att tolv gudar lever bland människorna som popstjärnor - känns ju åtminstone idén rätt nice. Storymässigt... nja, det lämnar rätt mycket att önska alltså. Jag vill gilla det, men det känns helt enkelt lite för innehållslöst, lite för rörigt, lite för mycket karaktärer att hålla koll på. Det tillfälle då det verkligen börjar kännas riktigt intressant är i på första volymens sista uppslag. Där finns det något löfte om att det kommer bli lite mer spännande. Och visst, stundvis är den ju också ganska rolig ändå.

Den stora behållningen med seriealbumet tycker jag dock är teckningarna. De är i alla fall sjukt snygga. Men, det kvarstår: Bra grund, karaktärer som håller för en grundläggande genusanalys och awesome artwork slösas bort på en rätt så trist story. Jag tänker nog dock ta mig an andra volymen också innan jag helt förkastar serien. Tycker - i och med sista uppslaget dårå - att det känns rätt lovande ändå.

The Wicked + The Divine vol 1: The Faust Act
Kieron Gillen, Jamie McKelvie & Matt Wilson
144 s.
Image Comics
2014
Goodreads

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg