Top Ten New-To-Me Favorite Authors I Read For The First Time In 2015

07:29

Första Top Ten Tuesday in ages? Senaste var [letpaus] i början på november?! Nåja, inte mitt fel, det har ju varit så jäkla tråkiga ämnen ett tag. Verkar bli lite roligare nu, så då kanske det blir av! Den här veckan är det i alla fall nya författare jag läste under 2015 som blivit favoriter. Here we go:

1. Jandy Nelson
Den här listan är omöjlig att göra utan att nämna Jandy Nelson. Båda hennes böcker ligger fortfarande på min tio-i-topp för året, och jag läste dem ändå i januari.

2. Rick Riordan
Har läst så många Riordan-böcker i år att det känns som att vi känt varandra för alltid - men jag inser att det ju faktiskt bara var i februari jag började läsa Riordan. Är uppe i åtta böcker hittills. Tror dock inte jag hinner klämma in en till, men en vet aldrig. Kanske bara för att.

3. Åsa Asptjärn
Den totala igenkänningen i Emanuel Kent - alltså jag kan inte begära mer än såhär av en ungdomsbok.

4. Rainbow Rowell
Jag känner på mig att framför allt Eleanor & Park är en sådan bok jag kommer återkomma till om några år och läsa om, och den kommer hålla precis lika bra då. Vet inte riktigt varför jag inte tagit mig tid att uppsöka fler av hennes böcker, men det kommer.

5. Noelle Stevenson
Alltså gillade Nimona så mycket, och Lumberjanes - som hon haft också haft ett finger med i - var nästan lika fantastisk. Är övertygad om att Stevenson kommer hamna på min auto-buy-lista.

6. Leigh Bardugo
Det här var ärligt talat en överraskning för mig, men hon har lätt potential att bli en av mina favoritförfattare. Både för att hon skriver böcker som är nice (ser så fram emot att läsa Six of Crows) och för att hon är mycket trevlig.

7. Åsa Larsson & Ingela Korsell
Eftersom jag inte läser deckare har jag aldrig ens varit intresserad av dessa författare. Men skräck/fantasy för mellanåldern gör de ju helt ypperligt bra. Jag är mycket positivt överraskad.

Ok, resten är lite bubblare, eftersom jag ännu bara läst en bok av dem - alltså: Jag tycker det är svårt att säga att en författare är ens favorit om hen bara har presterat en bra sak. I och för sig är väl Larsson & Korsell ett sådant fall (och Åsa Asptjärn, Och Leigh Bardugo). Men till exempel skulle jag aldrig säga att J.K. Rowling är en av mina favoritförfattare, trots att hon har skrivit en av mina bästa serier ever. Så:

8. Alex Haridi
Nu har jag ju inte ens sett något han skrivit för TV, men som författare av böcker tycker jag att han verkar väldigt lovande!

9. Jennifer Niven
Det här känns också väldigt lovande - att lyfta psykisk ohälsa på en bra och engagerande sätt, utan att det blir för ytligt och varken kan skrattas bort eller blir för tungt. Om Niven gör det hälften så bra i nästa bok är jag nöjd.

10. Matthew Quick
Till skillnad från de två här ovan har ju faktiskt Quick en hög med böcker ute på marknaden redan, och jag är sugen på flera. Liksom Niven behandlar han i Forgive Me, Leonard Peacock ett av mina viktigaste ämnen - nämligen ångest hos unga.

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Jandy Nelson läste jag också först i år och kan bara säga, varför väntade jag på så länge? Men men, bättre sent än aldrig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Kan dock i efterhand kanske ångra lite att jag inte läste på engelska... men någon dag. När det blir dags för omläsning. Då kanske.

      Radera
  2. Eleanor & Park hade jag tänkt läsa i år... men än har jag inte kommit dit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, den är så bra! Men det finns ju fortfarande lite tid! Du hinner!

      Radera

Instagram

Populära inlägg