Ninja Timmy, Noa och Dit ljuset inte når

07:30



Känns som att jag varit riktigt dålig på att komma ihåg dessa trerecensionsfredagar? Eller alltså, det har kanske mest varit för att jag har så otroligt mycket att göra just nu... Som sagt: ALLT kommer bli bättre i januari. Den här veckan har varit helt hemskt ångestig. Klarade inte ens av att ta mig till jobbet i torsdags (vilket i och för sig skulle ha varit dag nummer elva i jobb/skolsviten) utan sjukanmälde mig och tittade på Sailor Moon hela dagen. Om jag hade jobbat hade det förmodligen slutat med att jag skrikit åt kunderna och bölat i kassan = typiskt obra. Blä, i januari, då ska jag ta hand om mig själv.

Men nu ska vi vara mer positiva, för idag handlar det om tre stycken bra böcker!

Ninja Timmy och de stulna skratten - Henrik Tamm

Ninja Timmy och hans kompisar tröttnar på de elaka busarna som härjar i staden Elyzandrium, och blir... just det, ninjor och slåss mot dessa. De får hjälp av en leksaksmakare som är king på nya magiska leksaker och en pilot som är... king på att flyga flygplan (eh). De stöter på en hel hop med barn som blivit av med sina skratt, och bestämmer sig för att gå till botten med det hela.
    Jag gillade den väl, men är inte helt såld. Alltså den är ju lite spännande, men inte sådär superdrivig. Innehåller dessutom bara en enda kvinnlig karaktär som well... inte håller för en genus analys. Plus dock för svinfina bilder I FÄRG.

Min brorsa heter Noa - Anna-Clara Tidholm & Joanna Hellgren

Alltså den här boken är så bra och ligger så perfekt i tiden. Den handlar om Saga, vars storebror Noa blir nazist. Sagas bästa kompis heter Anisa och hon är en av dem som Noa numer inte gillar. Det bästa med den här boken är 1. Att den berättas ur Sagas och Anisas perspektiv, vilket gör det svårbegripliga lättare att förstå. En får hänga med i hur de lär sig mer och mer om nazismen, men samtidigt hur de jobbar med att hantera det obegripliga. 2. Den känns väldigt uppdaterad, till exempel teknikmässigt (tjejerna googlar själva fram information).
    Tycker det är en ypperligt bra bok att sätta i händerna på en sex-sjuåring - men risken finns att det är en typisk sådan bok som vuxna vill att barn ska läsa, men som de inte själva är så sugna på. Jag är tyvärr väldigt tveksam till om jag hade gillat den när jag var i den åldern (men som tur är är jag ju inte representativ för alla nuvarande sex-sjuåringar).

Dit ljuset inte når - Annika Thor

Jag blev otroligt glad när jag såg att det skulle komma en ny bok av Annika Thor - inte för att jag har läst alla böcker hon skrivit, men ändååå. Dit ljuset inte når är en väldigt typisk sådan bok som jag hade ÄLSKAT när jag var i rätt åldersgrupp för det (det vill säga 9-12). Lite gammaldags stämning, utan att egentligen vara bunden till någon tid. Rätt mycket mystik, utan att egentligen vara övernaturlig. Barnhem (barnhem brukade vara mina internatskolor. Eller för er som missat att jag totally into internetskolor: Jag är totally into internatskolor). Någon som levt som fattig men visar sig vara rik. Helt enkelt väldigt spännande och otroligt bra komponerat. Det var länge sedan jag läste något alls av Thor (förutom att jag ju då badkarsläser En ö i havet just nu) och jag hade glömt hur bra hon är.

Du kanske också gillar

1 kommentarer

  1. Åh, jag vet hur det känns att vara tvungen att stanna hemma pga ångest. Det är skit verkligen!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg