Julklappstips!

07:23

Sååå, årets julklapp är robotdammsugaren. Jag tycker det verkligen låter svinonödigt. Vill istället hävda att årets julklapp är en morgonrock, för både jag och två av mina kompisar har önskat sig det (och ärligt talat, det är det jag önskar mig mest av allt i julklapp. En jävligt lurvig, gosig grej som jag kan dricka kaffe i på helgmornarna. Allra helst den här).

Jag har klarat av alla julklappar förutom till min lillasyster, men det tänker jag löser sig. Hon brukar alltid vara min lättaste person, så det kommer nog gå bra. Ni som däremot har julklappar kvar att köpa får här ett gäng boktips för blandade åldrar och typer av personer:

1. Expedition: min kärlekshistoria - Bea Uusma
Den här borde finnas i alla hem. Jag vet att det var mycket hype kring den här när den kom, men chockerande nog är det nästan ingen jag är hemma hos som äger den. Den illustrerade utgåvan är ju dessutom så orimligt presentig att det inte finns. Recension.

2. Leonora och Glasplaneten - Helen Johansson
Har du ett barn i din närhet som är lagom stor för denna/kommer bli lagom stor för denna någon gång i sitt liv? Köp den. Alltså jag menar SF för barn. Behövs inte sägas mer. Recension.

3. Miss Peregrines Peculiar Children Box - Ransom Riggs
Den här är bra för alla oss som gillar quirky bilder och fantasy med skräckinslag! Synd att de inte är inbundna, för de är finare. Kvarstår: Mycket bra serie samlad i en box. Ochochoch! På SF-bokhandeln är den av okänd anledning 200 spänn billigare än på Adlibris? Dessutom står det på Adlibris att böckerna är inbundna vilket alltså inte stämmer (och ja, det är prick samma box, samma ISBN)... Så 269:- (+ 29:- frakt om du inte handlar för över 300:-) känns ju faktiskt jävligt värt för en hel serie av mycket bra böcker. Recension av del 2 och del 3.

4. The Sleeper and the Spindle - Neil Gaiman & Chris Riddell
Alltså - presentpotentialen på den här boken?! Lite dyrare bok som de flesta nog skulle dra sig för att köpa till sig själv + det vackraste jag hållit i. Finns ju på svenska också, men som bekant är jag inte riktigt kompis med Gaiman på svenska. Recension + video där jag visar den mer ingående.

5. Illuminae - Amie Kaufman & Jay Kristoff
Disclaimer för att jag inte läst klart den här dock... Men väldigt speciell bok som är lite annorlunda - sånt som jag tycker är roligt att få i julklapp. Finns ju dårå ingen recension på den här ännu, men: Väldigt typisk vi-åker-runt-i-rymden-och-är-jagade-och-närsomhelst-kan-vi-alla-dö-på-det-här-enormt-begränsade-utrymmet-och-så-krigar-vi-lite-science-fiction fast för YA. Helst borde en ge bort den inbundna för den är nedrigt snygg. Video.

6. Vet du vad? - Astrid Lindgren
Den här fick jag när jag var på supermysig julfrukost hos Rabén & Sjögren för ett tag sedan! Otroligt gullig bok med massor av Astrid Lindgren-citat - både från karaktärer och saker hon sagt i intervjuer och sånt. Känner att det här skulle vara min go to-bok om jag skulle ge en present till någon jag absolut inte visste vad jag skulle ge. Lite istället för en chokladask typ. Jag menar - alla har väl någon relation till Lindgren plus att hon verkar ha varit svinklok och allmänt bad ass.

7. Att vara jag - Anna Höglund
Det klart att även Om detta talar man endast med kaniner är en bra present till alla ignoranta jävlar som inte förstår sig på högkänsliga personer, men nu är ju Att vara jag ändå mest aktuell. Om jag hade firat jul med min 11-nästan-12-åriga kusin hade hon lätt fått den här i julklapp (trots att hon inte läser speciellt mycket böcker. Men det är ju ändå inte speciellt mycket text i). Recension.

Nummer 2-5 kan ni ju förstås kila in på SF-bokhandeln och köpa! Om ni vill göra det tipsar (och vädjar) jag om att ni gör det en vardag mellan 10-11.30 ungefär (om ni kommer efter 11 är ni redan sent ute egentligen) för att slippa alla rusningar. Jag är inte där idag, men hela helgen (inkl imorgon) och från tisdag och framåt! Alltså, om ni ser mig där blir jag jätteglad om ni säger hej. Lovar att inte bitas, har blivit supersuperglad de gånger det hänt!

Några andra bra som jag inte tänker gå in på vidare: Vi är alla helt utom oss (Karen Joy Fowler), Den ökända historien om Frankie Landau-Banks (E. Lockhart), Slasher Girls and Monster Boys (April Genevieve Tucholke) och Mördarens apa (Jakob Wegelius) (denna har de kampanj på på Adlibris just nu!).

Du kanske också gillar

3 kommentarer

  1. Jag brukar nästan alltid ge bort böcker till folk, tycker det är en så himla fin present och dessutom så kanske jag kan få mina vänner mer läsintresserade haha. Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar ge till min mamma, lillasyster och sambo! Tror inte att någon annan jag brukar ge julklappar till skulle uppskatta böcker speciellt mycket... Om det inte var om något av deras intresseområden typ.

      Radera
  2. Böcker är bästa presenten (men jag älskar min robotdammsugare). Kan bara instämma i tipset om Anna Höglunds Att vara jag - så ärligt skriven bok som är helt fantastisk!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg