Bokbloggsjerka 17- 20 januari

08:57

Veckans bokbloggsjerka handlar om film och tv-serier.

Vilken är den absolut bästa tv-serie/film du har sett i din genre? Serien eller filmen behöver inte vara en filmatisering av en författare du har läst men den/de ska ha en stark anknytning till din favorit genre.

Och alltså ja. Jag gillar ju zombier. Så jag måste säga att The Walking Dead är min allra allra bästaste tv-serie. Dels var det den som fick mig att upptäcka tv-serier över huvud taget. Dels så är det typ en av två tv/filmgrejer med zombier som jag klarar av alls (den andra är Dawn of the Dead, nyfilmatiseringen från 2004. Har inte sett originalet) - vilket jag skrivit om här (notera även att jag skriver att jag varken gillar tänkande eller springande zombier och ÄNDÅ gillar Dawn of the Dead). Dock tycker jag att könsrollerna i den är väldigt problematiska, men jag tycker ändå att den är otroligt spännande.

I filmväg gillar jag mest skräck och mind-wrecking (alltså där en knappt fattar vad som är upp och ner ens) och typ gothigt quirky grejer a la Tim Burton eller Edward Gorey (varför finns det inget bra ord för quirky på svenska?!). Skräck och Burton/Gorey-aktigt älskar jag i litteratur också. Mind-wrecking ogillar jag däremot i böcker. Har dock hjärnsläpp och kommer inte på någon precis film bara för det. Säger Shutter Island/Patient 67, eftersom både boken och filmen är bland mina absoluta favoriter!
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

7 kommentarer

  1. Både tv-serien och filmen du nämner gillar jag! :)

    SvaraRadera
  2. Shutter Island är en favorit hos mig också, även Tim Burton! Men Zombier däremot har jag lite svårare för ;)

    SvaraRadera
  3. Jag gillar mer den moderna zombievågen i bokform typ Som Carrie Ryans böcker men också som Warm Bodies. Liksom lite mindre groteskt för min veka mage och min feghet :)

    SvaraRadera
  4. Zombies gillar jag inte alls, även om jag nu faktiskt sett några zombiefilmer som jag gillar (man kan ju inte vara helt konsekvent). Patient 67 älskade jag som bok, som film... not so much.

    SvaraRadera
  5. Åhhh, jag älskar också The Walking Dead!

    SvaraRadera
  6. För mig var Patient 67 rejält mind-wrecking när jag läste den, visste varken ut eller in i slutet :) Filmen har jag inte sett än.

    SvaraRadera
  7. För mig är det brittiska deckare. Jag har inte sett nått av det du nämner, men jag gillade boken Patient 67. Har inte sett filmen eftersom jag dels inte trodde de kunde göra boken rättvisa, dels tänkte att det inte blir så kul när själva stora överraskningsmomentet är känt i förväg.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg