Top Ten Things On My Reading Wishlist

08:55

Jag är verkligen jättedålig på att komma ihåg Top Ten Tuesday förrän samma dag som det är, och så har jag redan hunnit posta ett inlägg och så... Blir det en dag efteråt istället. Men nu har jag faktiskt varit förutseende och redan förberett nästa veckas! Heja mig!

Den här veckans Top Ten Tuesday handlar om vad en önskar mer av i böcker. Fick som vanligt inte ihop tio, utan bara åtta... Menmen, det här vill jag ha mer av:

1. HBTQ-huvudpersoner
Alltså, det här behövs så himla mycket. Jag vill inte behöva leta efter böcker med HBTQ-huvudpersoner. Jag vill att de bara ska finnas utan att jag behöver eftersöka det. Jag vill att de ska få rädda världen, vara starka, svaga, oklyschiga, men få spela viktiga roller. Jag vill att bokens problematik ska ligga i något annat än personens sexuella läggning. Det är något av det jag älskar mest med Engelsfors-trilogin. Deras sexualiteter DEFINIERAS aldrig, vilket jag gillar. Jag tror på att låta bli att stoppa i fack och därmed begränsa sig till att gilla ett kön.

2. Kvinnor som får ligga med vilka de vill
Ja. JA.

3. Män som inte är supermaskulina
Män som trånar, är efterhängsna, desperata, bekräftelsehoror. Jag älskar det.

4. Superhjältar
Jag vill ha fler superhjälteromaner. Inte bara i serieform. Jag har tänkt på det här jättemycket på senaste tiden. De flesta med övernaturliga krafter i böcker framställs inte direkt som superhjältar. Men det vore kul om de gjorde det.

5. Syskonkärlek
Jag vill se fler syskon som hänger med varandra typ hela tiden. Kanske gnabbas lite, men liksom mest gillar varandra och är bästisar.

6. Internatskoleskräck
Två grejer som jag älskar - internatskolor och skräck. Borde finnas fler sådana böcker.

7. Roadtrips
Har precis läst ut Pappersstäder, och ville ha en hel bok om deras roadtrip på slutet alltså.

8. Nöjesparkskräck
Jag har någon gång läst en Kitty-bok som utspelar sig på en nöjespark och någon skräckis som även den utspelar sig på en nöjespark. Hallå, bästa miljön ju! Mer sånt röstar jag för.

Har ni några tips på böcker som innehåller någon eller flera av komponenterna ovan får ni supergärna tipsa i en kommentar!

__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Har du läst Kaninhjärta? Tvillingar, homosexualitet lite så.

    SvaraRadera
  2. Härligt att ta del av din lista - jag planerar böcker som jag märker prickar in flera av dina punkter. Ex nr 2, 3, 5, 7 ... :) yes!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg