"Jo, den boken har jag läst. Den var rent ut sagt skitdålig men jag har i alla fall läst den."

00:14

Carro på romeoandjuliet skrev igår om det här med lusten att läsa (och är även citerad i rubben). Jag började skriva en kommentar till inlägget, meeeeeen... det blev så himla långt. Så det blir ett blogginlägg istället. Och det här kommer inte direkt handla om läslust, utan snarare att bara läsa bra böcker och strunta i de dåliga.

För typ kanske två år sedan brukade jag läsa ut nästan exakt alla böcker jag började läsa. Från bloggstarten 2009 fram till typ 2011, kanske till och med 2012 hände det endast ett fåtal gånger att jag la av med en bok jag tycker var tråkig. Citatet av Carro i rubriken är väldigt talande för hur även jag brukade tänka.

Men så var det ett nyårslöfte. Ett nyårslöfte som jag gav kanske förra, eller förrförra året där jag bestämde att nu ska jag fasen sluta läsa dåliga böcker. Första gången jag la av med en tråkig bok kändes det som att jag gjorde något förbjudet. Jag skämdes. Andra boken var också jobbig. Och tredje. Nu börjar jag läsa kanske tre böcker på varje bok jag läser ut. Det tar tid innan jag hittar precis den bok jag känner för just nu.

På senaste tiden tycker jag att jag mognat väldigt mycket och väldigt fort, och jag tycker egentligen mer och mer om mig själv ju äldre jag blir. Och nu tänker jag vara himla cheesy och säga att FÖR MIG hänger det ihop. Att jag gillar mig själv och min smak (jag tycker faktiskt jag har världens bästa smak, höhö), att jag tar hand om mig själv och UNNAR mig att bara läsa bra böcker. Livet är så kort, och jag kommer ÄNDÅ inte hinna läsa alla bra böcker, så varför i hela friden ska jag då också ta mig igenom de dåliga? Oavsett hur många andra som gillat, hur känd den är eller hur mycket klassiker det är. Livet är för kort och för fint för att smutsas ner med trista böcker.

Så tänker jag. Jag tycker även att exakt alla människor, hur nördiga eller trogna de än är borde unna sig att bara läsa bra böcker. För att jag tror att både en själv och läslusten mår bättre av att ge sjutton i böcker som ändå inte är bra.

Hur tänker ni?
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

8 kommentarer

  1. Kanske borde jag tänka mer så! Att jag borde unna mig braaa böcker! Det är så svårt att rakt av tänka så dock: delvis för att jag i utbildningen har lärt mig att ta mig igenom dåliga och tycka/tänka/se på dem också... och delvis för att en seg bok ibland (observera ibland) blir bättre... Men kanske kan jag hitta ett mellanting?! Förra året pausades två böcker som jag inte läst igen. En var bra (men lusten för just den föll inte på då!) och den andra "dålig".

    SvaraRadera
  2. Jag kan också se poängen i att bara läsa bra böcker på grund av tiden, det är ju faktiskt himla slöseri att lägga ner tid på dåliga böcker när det finns så himla många bra därute! (Om man letar lite vilket kan vara charmigt i sig) Om jag ska vara ärlig så löser jag det genom att skumma igenom text ibland, det är nästan fusk men gills ändå som om man har läst den. Jag kan bara kanske inte peka ut vissa specifika händelser men sammanhanget får jag ändå klart för mig :) Intressant att se hur du ser på saken!

    SvaraRadera
  3. Jag borde nog bli bättre på det där med att lägga undan böcker som jag inte egentligen tycker om. Men jag känner igen den där underliga känslan av att göra något förbjudet de gånger jag faktiskt slutat läsa en bok utan att sidorna är slut.

    SvaraRadera
  4. Jag resonerar exakt som du. Livet är för kort för att läsa dåliga böcker! Om man hade haft obegränsat med tid hade det kanske varit en annan femma, men nu har man ju inte det utan måste prioritera, och då tycker jag att man är värd att läsa böcker som man gillar, och inte böcker som man "måste" läsa!

    SvaraRadera
  5. Lägger bort böcker jag tycker är ren crap, sen finns det vissa titlar jag ändå är intresserade av att läsa av andra orsaker än nöje. Lite som att läsa en kurs. Men ja. Plockar jag upp en bok för nöjes skull och den suger så slänger jag den i väggen.

    SvaraRadera
  6. Tidigare läste jag också ut alla böcker jag hade påbörjat även om jag inte alls gillade dem.

    Numera har jag dock inga som helst problem att lägga ifrån mig en bok jag inte alls tycker om. Är det ett recensionsexemplar skriver jag lite om boken på bloggen, om det inte är det glömmer jag helst bort den så fort som möjligt.

    SvaraRadera
  7. Har inte uppnått din anmärkningsvärda mognad än, utan läser ut allt :) Men gör som Carro ovan ibland och skummar. Men då är det något ruggigt dåligt. Fr se om jag lyckas bättra mig så småningom, jag hoppas det...

    SvaraRadera
  8. Jag är rädd att böcker ska ta sig på slutet så jag läser alltid klart även böcker jag inte tycker är bra.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg