Recension: Onda flickor - Alex Marwood

10:12

25 år innan boken börjar slutade ett möte mellan tre flickor med att en av flickorna dog. De två andra flickorna hamnade på anstalt – eftersom de skulle ha torterat den tredje flickan till döds – och deras liv är så gott som förstörda.

25 år efter händelsen försöker de två skapa sig normala liv. Amber jobbar som städare på ett nöjesfält, och Kirsty är journalist. Av en slump blir de ihopfösta när en ung tjej hittas mördad på nöjesfältet där Amber jobbar. Helt plötsligt är bådas tillvaro hotad. Ett normalt liv innebär nämligen att ingen någonsin kan få reda på deras delade hemlighet. För mycket uppmärksamhet kan lätt vända upp och ner på de liv de har lyckats skapa för sig.

Det visade sig att jag slarvläst baksidestexten på den här boken. Lagom sjuk som jag är trodde jag att jag skulle få läsa om två barn som mördar ett annat barn (vilket en i och för sig också får, men det är inte huvudberättelsen). Istället råkade det vara något deckaraktigt. Inte riktigt min smak, så jag var besviken redan när jag började läsa boken.

Även om jag inte fick precis vad jag hade tänkt mig fastnade jag ganska snart i boken. Jag tänkte "äsch, jag ger den en chans, så får vi se om jag gillar den eller inte" – vilket ganska snart förbyttes i "nej, nu ger jag upp. Men jag ska bara läsa några sidor till" och "bara några sidor till, några sidor till". Så jag tycker ändå att den var himla spännande och intressant. Framför allt var den perfekt kravlös jullovsläsning. Det krävs inte så himla mycket av läsaren. Jag till och med förstod vem som var mördaren första gången som hen dök upp i berättelsen (även om jag inte hade räknat ut alla detaljer kring det hela).

Om en vill ha en spännande deckare att slöläsa tycker jag att det här är en bra bok. Jag sträckläste hela boken på totalt typ två dygn. Om en vill vältra sig i en obehaglig berättelse om onda barn – tja, då är det inte rätt bok. Tänker också att jag inte vill göra en genusanalys av den här boken. Tycker att kvinnosynen genomgående känns rätt så kass.

Onda flickor | Alex Marwood | 396 s. | Pocketförlaget | 2013

__________________________________________________________________________________