Att ge upp en bok

08:53

Trots att jag skrev i ett inlägg för ett tag sedan att jag blivit bättre på att strunta i böcker jag inte gillar tycker jag fortfarande att det är jobbigt. Extra jobbigt är det om jag redan kommit ganska långt.

I helgen läste jag Drömgångare av Samantha Shannon. Jag satt där med tända ljus, en stor mugg chailatte med sojamjölk och en katt bredvid. Efter typ 70 sidor inser jag att jag fortfarande inte kommit in i boken, och fortfarande inte tycker att den är intressant. Jag har tvingat mig igenom de sidor som jag redan läst. Jag har genom dem 70 sidorna tänkt att kvällen blir förstörd om den här boken inte är bra.

Där har jag bullat upp mig i soffan med filt, ljus, choklad, te och hela köret. Och läst en bok jag ändå inte gillar. Slöseri med tid. Jag hade lika gärna kunnat slösurfa bort den där tiden. Och jag blir arg på mig själv att jag inte la av med boken tidigare. För att jag har slösat lite mer än en timme av mitt liv till att läsa en bok som jag inte tycker är bra, bara för att jag kanske tycker att den är bra snart. Jag blir så besviken.

Ändå har jag svårt att lägga ifrån mig boken. Kanske för att jag var så övertygad om att jag skulle gilla den innan jag började läsa. Kanske för att jag tänker att jag ska gilla den snart. Om bara några sidor. Bara någranågra sidor till så kanske jag gillar den. Men så tänker jag istället på alla andra böcker som står i min bokhylla. Pappersstäder. Stjärnmärkt. Beautiful Creatures #3. Varför ska jag fortsätta läsa en bok som jag efter 70 sidor fortfarande inte gillar, när jag kan läsa en bok jag faktiskt tycker är bra?

Men jag kan fortfarande inte få bort känslan av att kvällen faktiskt är förstörd. Jag kan bara lägga bort Drömgångare och plocka fram Stjärnmärkt. Och när jag börjar läsa Stjärnmärkt har jag fortfarande lite blandade känslor över att ha lagt ifrån mig Drömgångare. Lättnad blandas med skuldkänslor och jag kan inte låta bli att tänka att jag kanske provar sen, igen. Men jag ska försöka hålla mig borta. För trots allt är det ändå slöseri med tid att läsa dåliga böcker.

__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

3 kommentarer

  1. Den där skuldkänslan kan jag absolut identifiera mig med ;)

    SvaraRadera
  2. Ush, skit i den där boken. Låter inte som du fick ut någonting av att läsa den.

    SvaraRadera
  3. Åh vad jag känner igen mig!! När man sitter och kämpar med en bok som inte blir bättre eller bara för att verkligen få veta slutet. Det tar så mycket energi där man tvingar sig till att läsa för att man egentligen vill läsa någonting annat.

    Fast jag är ju samtidigt en sådan där som läser väldigt många böcker, påbörjar en ny innan den förra är färdig inte för att den är dålig utan för att jag vill läsa så många samtidigt vilket inte heller fungerar så bra :/

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg