Utvärdering: Letto

07:30

Eftersom det på instagram efterfrågades en utvärdering av att läsa på Letto så tänkte jag göra en sådan nu.

Jag köpte alltså en begagnad Letto för knappt två veckor sedan. Över lag så är faktiskt min upplevelse till min förvåning till största del positiv. Jag var alltså väldigt negativ inställd till läsplatta innan, men tänkte att vadfasen 350:-, då ska väl till och med en motståndare som jag kunna prova?!
__________________________________________________________________________________

Saker jag gillar med Letto: 

  • Den är mindre än en pocket, går ner i alla väskor och rymmer typ jättemycket böcker. Den kommer definitivt bli ett stadigt resesällskap! 
  • Jag gillar även att det går att ändra textstorleken, för vissa ljus kanske är knepiga, eller så är en trött eller något. Ibland känns det helt enkelt bättre med större text och ibland mindre. 
  • Fördelen med att läsa på läsplatta jämfört med en surfplatta tycker jag är att den inte är bakgrundsbelyst. Jag får ofta ont i ögonen/blir trött i huvudet/har svårt att se när det kommer till att läsa på en belyst skärm, så jag tycker det är superskönt att slippa det. Dessutom känns det typ som magi. Tänker att de där små sakerna som är bakom skärmen är levande små grejer. Typ små flugor eller något. Eller något gulligare. Något fluffigt.
  • Smidigt att kunna köpa böcker direkt i plattan.
  • Bra att kunna göra markeringar utan att det känns som att jag förstör boken. Behöver inte över huvud taget vara orolig för att jag förstör boken på något sätt.
  • ÄTA OCH LÄSA SAMTIDIGT! Jag tror alla vet hur typ skiiiiitjobbigt det är att läsa samtidigt som en behöver äta med två händer samtidigt. Det brukar bli en såsskål eller en ljuslykta eller något som en måste flytta på hela tiden för att den skymmer texten. Problemet löst med läsplatta!
__________________________________________________________________________________

Saker jag inte gillar med Letto: 

  • Jag och Letto är inte alltid helt överens om var jag sätter mina fingrar någonstans. 
  • Det var lite knöligt att hitta alla finesser i början, men efter ett tag lossnade det tycker jag (PFFFFFFF, manual är för amatörer!). 
  • Jag är lite för otålig ibland, och tycker att den borde vara snabbare. Så trycker jag på typ allt och så hänger den sig så att jag måste starta om den...
__________________________________________________________________________________

Nu kan ju jag inte jämför med några andra plattor. Jag hade inga höga krav, inga förväntningar. Jag tänkte att för så lite pengar får jag väl det jag får. Jag har dock sett andra klaga över att den är seg på att byta sida. Det tycker inte jag. Jag har min inställd på kvalitet istället för kvantitet (det går alltså att ställa in om en vill att den ska byta fort eller bra, typ, eller något), men tycker inte det är någon större skillnad mellan väntetiderna. Det tar inte längre tid än vad det tar för mig att vända sida i en bok liksom.

Har sett att vissa också klagat på att det är jobbigt att lägga in biblioteksböcker i. Alltså, jag kanske är dum, men tycker inte det är ett dugg krångligt?! Inte jobbigare än att lägga in musik på en mp3-spelare (går för övrigt att lyssna på ljudböcker i också!). Men som sagt kan jag ju inte jämföra med något annat.

Och tja, hade jag köpt den för 1400:-? Om jag hade jobbat heltid på ett lagom bra betalt jobb så ja, definitivt. Hade jag köpt den för 700:-? Utan tvekan! Så jag tycker ni ska passa på nu, eftersom den till på onsdag säljs för halva priset. Men skynda er!
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

5 kommentarer

  1. Jag har en Sony, den är väl helt okej den också.. Men känns ju som att gå tillbaka i tiden till sämre än Windows 95 ungefär ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, jag tycker inte det, men försöker att inte tänka på den som en dator. Försöker istället tänka att det liksom är... en läsplatta. Haha. Det enda jag förväntade mig var att jag skulle kunna läsa böcker i, och det fungerar den ju faktiskt utmärkt till! :)

      Radera
  2. Svar
    1. Så lite! Hoppas det var till någon hjälp :)

      Radera
  3. Jag har en iPad och kan verkligen hålla med om det där med att få trötta ögon av att läsa på en sådan skärm. Funderar på om jag ska ta och önska mig en läsplatta i födelsedagspresent.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg