Om att läsa om författare

09:07

Jag har funderat på en grej på senaste tiden, speciellt i samband med den recension jag skrev om Enders spel. Oftast bryr jag mig inte speciellt mycket om författare. Sorgligt med sant. Jag brukar sällan intressera mig för något mer än en författares verk, och därför brukar jag inte heller läsa författarintervjuer eller liknande (självklart menar jag inte att författare är en alldeles särdeles ointressant människotyp, utan bara att jag inte intresserar mig av dem bara för att de är författare. Precis som jag inte är intresserad av mina favoritartister på det sättet). Jag vill ogärna läsa om författare innan jag läser dess böcker, eftersom jag inte vill bilda mig en uppfattning om en bok – baserat antingen på hur författaren är eller vad någon annan tycker om boken – innan jag läser den.

Däremot kan jag tycka att det är jätteintressant att se när författare själva får berätta om sina böcker. Jag går mer än gärna på olika boksamtal, releasefester eller pressfrukostar där det berättas om böcker som kommer snart eller har kommit. Till exempel hade jag helt missat Linn Spross fantastiska bok Grundläggande studier i hoppfullhet och hopplöshet om jag inte hade hakat på Johanna, hennes syster och Jenny till Release me på Kulturhuset. Jag blev nämligen blixtförälskad i Linn Spross, och om jag inte hade blivit det hade jag säkert inte ens vetat om att boken funnits!

Brukar ni läsa om författare innan ni läser något skrivet av författaren? Varför/varför inte?

__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Jag brukar nog inte läsa om författare innan jag läser en bok. Men om jag älskar boken/serien så har jag en tendens att nörda in mig i det och då läser/lyssnar jag på varenda intervju med författaren som jag kommer över. Innan har det varit J.K. Rowling, och det senaste året har det varit Gerge R. R. Martin :)

    SvaraRadera
  2. Jag läser aldrig något om författaren eftersom jag tror att det förstör mer än vad det ger. Till exempel gillar jag inte Camilla Läckbergs böcker och det kan mycket väl bero på att författaren sipprar igenom i orden och jag inte kan hålla isär dem bägge. Jag tycker att författaren ska bedömas för den bok som han eller hon har skrivit. Precis som en artist blir bedömd för musiken.

    Jag har skrivit ett inlägg om det här tidigare:
    http://romeoandjuliet.blogg.se/2013/october/angaende-det-har-med-att-skilja-pa-forfattaren-och-boken.html

    Det är ett intressant ämne och jag tror att det är viktigt för författaren (om denne nu vill synas och höras) att välja sina medier och marknadsföringskanaler noga. Personen är ju trots allt ett varumärke.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg