Antingen eller

07:36

Hittade den här hos Vargnatt, så den lånar jag!

Skulle du hellre...
1. Läsa bara trilogier eller fristående böcker?

Okej, den här var svår. Riktigt svår. För det finns ju en fantastisk charm med serier alltså... Men okej, det skulle nog bli jobbigt efter ett tag att berättelser aldrig liksom avslutades i en enda bok.

2. Läsa bara kvinnliga eller manliga författare?
Nu ska jag göra något som alla mina principer skriker nej till: göra en generalisering baserad på genus. Heja. Jag upplever att personer med mansprivilegier är sämre på 1. representation av kvinnor. 2. att göra trovärdiga, icke-stereotypa porträtt av kvinnor. 3. att undvika genusslentrian. Därför skulle jag med nöje resten av mitt liv undvika böcker skrivna av personer som innehar mansprivilegier (men har problem med att frågan känns felställd, för alla män är inte samma och alla kvinnor är inte samma, och vad hände med de mittemellan?).

3. Handla i en fysisk bokaffär eller på internet?
Jag blir oftast mest förvirrad av bokhandlar, det finns för mycket att välja på, de har nästan aldrig det jag vill ha och är mycket dyrare än internet. Så internet är min grej.

4. Se att alla böcker blir filmer eller tv-serier?
Jag är så himla dålig på att titta på tv-serier, så film är bättre alternativ om jag ska komma mig för att se dem.

5. Läsa 5 sidor per dag eller 5 böcker per vecka?
Ser inte problemet?

6. Vara en professionell recensent eller författare?
Det kommer nog aldrig bli en författare av mig (önskar lite att slippa höra frågan: "Men när ska du skriva en egen bok?" hela tiden...). Däremot skulle väl recensent kunna vara en plan b om jag inte gör karriär inom akademin.

7. Bara läsa dina 20 favoritböcker om och om igen eller alltid läsa nya som du
inte läst tidigare?
Hm, oj, den här var svår. Men tror att jag måste välja att bara läsa nya. När jag lyssnar på musik är jag väldigt mycket så att jag lyssnar på samma sak hela tiden (har i skrivande stund (söndag) lyssnat på Foo Fighters nya platta Sonic Highways fem gånger det senaste dygnet), men jag läser nästan aldrig om. Undantaget är väl kanske Harry Potter. Och det finns ju böcker jag tänker att jag SKA läsa om, men ärligt talat - det blir faktiskt aldrig av.

8. Vara en bibliotekarie eller jobba i bokaffär?
Jag volontärade i en bokhandel ett tag, och det var så himla roligt. Tror dock jag skulle trivas bra som bibliotekarie också, men bokhandel är nog mer min grej!

9. Bara läsa din favoritgenre, eller alla genrer förutom din favorit?
Herregud, självklart. Jag har rätt snäv smak och svart-vit smak. Antingen så gillar jag eller så tycker jag att det är skit. Har ingen lust med att läsa skit resten av livet liksom.

10. Bara läsa fysiska böcker eller e-böcker?
Jag säger bara det här.
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

1 kommentarer

  1. Jag är likadan när det gäller musik, då kan jag nöta samma om och om igen :)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg