Jag + Neil Gaiman = ?

08:06

I somras konstaterade jag att jag och Neil Gaiman faktiskt inte går ihop. Så är det bara. Jag VILL hemskt gärna att det ska fungera, men hur mycket jag än försöker så känns det aldrig riktigt rätt mellan oss (förutom i Coraline. Där är allt så mycket rätt att... jag har inte ens någon bra liknelse).

Ändå så ÄR det ju något speciellt med Gaiman. Något som gör att jag dras till hans böcker på samma sätt som Katniss (katten alltså, inte Everdeen) dras till den röda pricken. Om jag nu aldrig tycks gilla Gaiman sådär jättemycket - varför provar jag igen och igen och igen? Jaha, nähä, om jag nu inte gillade Amerikanska gudar, så går nog Oceanen vid vägens slut bra? Och om jag inte gillar den blir det nog bättre med Kyrkogårdsboken? Men om jag provar Gaiman i serie-form då? Men vadå, noveller då? Det måste ju bara fungera, trots att jag inte ens gillar noveller i vanliga fall.

Vill klappa mig själv på axeln och säga: "Men lilla Anna, det FUNGERAR inte så". När ska jag egentligen lära mig att det aldrig kommer bli någon kärlekshistoria mellan Gaiman och mig? Förmodligen kommer jag inte lära mig, utan bara fortsätta och fortsätta försöka i all oändlighet. När jag läst klart alla hans böcker kommer jag börja om igen. För att jag helt enkelt är besatt vid tanken på att hitta vad sjutton det är som alla andra älskar, och som jag inte kan förstå.

Ni som gillar Gaiman: Vad är grejen? Tell me!
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

3 kommentarer

  1. Jag blev förälskad i Goda omen men nu tror jag att jag mest gillar Gaiman för att han är Gaiman if that makes sense. Köpte nyligen hem The sleeper and the spindle och den gillade jag massor,

    SvaraRadera
  2. Det första jag läste av han var Coraline, det var obligatoriskt att läa boken på Engelskan och jag tror att det var just därför jag inte gillade den boken. Men filmen var bra (för det är så man värderar författare, efter filmen som är baserad på dennes bok) och därför gav jag honom ett nytt försök med Stjärnstoft och den var mysig (och filmen är också bra). Sedan har jag även läst Oceanen vid vägens slut (vart är filmen!?) och den var ju så fantastisk! Jag tror att han lyckas göra sina böcker så magiska utan att de blir supermagiska och det är det jag gillar.
    Men precis som Gia säger så tror jag också att man kanske gillar honom mest för att han är Neil Gaiman.

    SvaraRadera
  3. Oj, det är lite svårt att förklara vad grejen är. Själv mötte jag Gaiman rätt tidigt i karriären genom den fantastiska serien Sandman, som nog är en utav mina all time favorits när det kommer till graphics novels. Därifrån gick jag vidare till hans böcker som jag älskar, exempelvis Good Omens läser jag om minst en gång om året, The Ocean at the end of the lane, kan jag helt enkelt inte släppa tankarna från, sååå underbar tyckte jag.
    Det som gör, i mitt tycke, Gaiman till en sådan fantastisk författare är två saker, dels hans språk (personligen tycker jag att viss magi försvinner i de svenska översättningarna) och dels hur han blandar in mytologi i det vardagliga, att sudda ut gränserna mellan det som vi tror är verkligheten och det som ligger i gränslandet. Det blir lite som sagor för vuxna, som påminner oss om svunna tider och vad som händer när man gläntar på dörren.
    Sedan är han även en fröjd att lyssna på när han läser sina egna verk, bara där kan man bli lite förälskad (och jag lyssnar väldig sällan på ljudböcker, men Gaiman är ett undantag).

    Men precis som ovan så är det nog mest för att han helt enkelt är Neil Gaiman :)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg