Bokbloggsjerka 14 – 17 november

14:37

Åh, fredag, äntligen! Jag ska åka till landet en sväng imorgon, och tänkte ta bussen istället för bilen - just för att det tar nästan två timmar och de liksom inte kan fyllas med något annat än läsning. Det ska bli fint!

Veckans jerka är en svår en:

Kan du berätta om någon bok/några böcker som beskriver kända berättelser ur någon annan huvudpersons synvinkel? 

Ex: Charlotte Brontes Jane Eyre kontra Jean Rhys Wide Sargasso Sea, som har ”the Mad Woman in the Attic” som huvudperson, eller Bengt Ohlssons Gregorius, vars huvudperson är prästen i Hjalmar Söderbergs Doktor Glas.


När jag satte mig ner med min havregrynsgröt imorse tänkte jag att jag lite snabbt skulle slänga iväg ett inlägg med veckans jerka när jag ändå skulle sitta ner i typ 20 minuter och äta frukost. Men jaha, nähä, det skulle jag tydligen inte alls det för det behövdes tydligen tänkas en massa, och att jag stod framför bokhyllan ett tag. Och så slutade det med att jag ändå inte kunde komma på en bok. Jaha, så blev det.

Däremot kom jag på en tv-serie som jag inte ens har sett, men jättegärna vill se - Bates Motel. Serien handlar helt enkelt om hela skräckgenrens gulligaste mördare - Norman Bates. Den utspelar sig förvisso under en period innan Marion Crane checkar in i Psycho.
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

12 kommentarer

  1. Det var sannerligen ett svårt tema denna veckan. Har hört talas om den serien du nämner , men har inte sett den.

    SvaraRadera
  2. Gulligaste mördaren haha, det var lite paradoxalt. Men gulligt :-)

    SvaraRadera
  3. Bates Motel. Har aldrig hört talas om, men tipset ska definitivt kollas upp.

    SvaraRadera
  4. Kom faktiskt inte på ett enda svar i dag..

    SvaraRadera
  5. Ah, Bates motel har jag varit sugen på att se länge nu. Ska bara försöka hitta tiden till det! =)

    SvaraRadera
  6. Det tog en stund att komma på något svar idag för mig med.

    SvaraRadera
  7. Bates motell är jag lite sugen på men har inte sett än.

    SvaraRadera
  8. En svår fråga. Det tog en stund att fundera ut svaret. Serien du nämner känner jag inte till.

    SvaraRadera
  9. Möjligen skulle jag inte använda ordet gullig för honom ;-)

    SvaraRadera
  10. Om den ger ett nyanserat svar på varför Norman Bates blir som han blir så kunde det vara något för mig :-)

    Lustigt att folk har tyckt att det är en så svår fråga, men det är klart, jag hade ju funderat på den länge innan jag skickade förslaget till Annika:-)

    SvaraRadera
  11. Svår jerka den här gången. Jag lyckades hitta en bok och en TV-serie, men fick fundera hela helgen och vet ändå inte om jag uppfattat jerkan korrekt...

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg