Top Ten Books I Want To Reread

08:16

Den här veckan är temat för Top Ten Tuesday är böcker en vill läsa om. Jag är så himla dålig på att läsa om böcker, för jag blir så stressad och tänker att det är slöseri med tid när jag istället kan läsa nya böcker. Och ärligt talat genererar ju omläsningar inte så mycket blogginlägg direkt. Så ja, bloggen är en av anledningarna till varför jag sällan läser om böcker. Men dessa vill jag hemskt gärna läsa om:

1. Harry Potter
Jag fick till och med en Harry Potter-box i julklapp förra året, och har inte läst en enda bok. Skäms lite. Längtar efter att få fördjupa mig i den världen igen, men vet inte riktigt när det ska bli av. Mellandagarna kanske?

2. Det handlar om dig - Sandra Beijer
Första gången jag läste den brände jag igenom den på ett par timmar, eftersom jag fick den samma dag som jag skulle på releasefest och först var tvungen att skriva klart hemtenta och väldigt gärna ville hinna läsa klart boken innan releasefesten (vi behöver inte prata om satsradningen i den där meningen). Jag skulle vilja låta mig själv ta tid till att stryka under meningar och allt sånt. Plus att magin börjar avta lite. Jag har börjat glömma varför Det handlar om dig platser på min hjärte-lista.

3. Vill ha dig så illa - Gunnar Ardelius
Den här brände jag också igenom alldeles för snabbt för att det skulle vara schysst mot boken. Den är värd mer tid än vad jag gav den. Och den är värd att läsas med penna och post-its.

4. Rytmen i blodet - Jeff Noon
Det här är bland det bästa och konstigaste jag någonsin läst. Boken är för fin för att jag ska våga markera direkt i den, men skulle kunna tänka mig att det finns en del citat att ta med sig från den. Läste den på den tiden då jag inte brydde mig om sånt (pfff, kan väl inte påstå att jag gör det allt för mycket nu heller... Men ändå).

5. Den mörka materian - Philip Pullman
Dessa böcker KOMMER jag läsa om. Någon gång. Faktum är att jag redan läst Guldkompassen två gånger. Men måste ju läsa om alltihopa igen. Pga bland det bästaste bästa någonsin.

6. Hanteringen av odöda - John Ajvide Lindqvist
När jag på bokmässan fick mitt (nyköpta) ex av Hanteringen av odöda signerat fick jag frågan om jag inte hade läst den. Jag svarade: "Jooo, men det var den enda av dina böcker jag inte redan ägde. Jag tycker till och med att det är din bästa". Fick ett skratt och ett: "Jaha, det tycker ju inte jag. Men fint att du tycker det". Men det var så himla länge sedan jag läste den, och en omläsning borde verkligen göras.

7. Foxfire - Joyce Carol Oates
En gång fanns det en fantastisk barn- och ungdomsbibliotekarie på Tumba bibliotek. Hon var rätt ung och hade varit med på inspelningen av videon till Håkans En midsommarnattsdröm (efter hon berättat det vann hon hela klassens respekt). Hon sa i varje fall att jag skulle läsa den här. Och nu borde jag faktiskt läsa om den.

8. Mörkrädd - Andreas Roman
Minns den här som vanvettigt läskig. Självklart blir inget lika läskigt andra gången som första gången en läste/såg det, men hoppas på att kunna ta tillbaka lite av den känslan i alla fall!

9. Nattens cirkus - Erin Morgenstern
Jag vet inte om jag har förklarat det här tidigare, men jag har min bokhylla uppdelad i bra böcker och superbra böcker (dåliga böcker blir utrensade och får alltså ingen plats i min bokhylla. Är det rimligt att jag får ont i magen och känner mig som Hitler för det här? Någon gång ska jag skaffa en fristad för ALLA böcker). Nattens cirkus står bland mina superbra böcker, men jag börjar faktiskt glömma varför. Omläsning behövs? Ja.

10. Kafka på stranden - Haruki Murakami
Jag har blivit så avtänd på att läsa Murakami efter Norwegian Wood. Har visserligen bara läst tre av hans böcker, men har två stående olästa i bokhyllan och är inte det minsta sugen. Vill läsa om Kafka på stranden för att fatta varför jag började älska Murakamis skrivsätt från början egentligen.

__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

10 kommentarer

  1. Hanteringen av odöda tänkte jag läsa nu i november, det verkar ju lovande att du gillade den så mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Jag gillade den jättemycket! :)

      Radera
  2. Visst är det så att man tycker det är svårt att hinna med omläsning när det finns så mycket nytt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men ska försöka dra ner lite på stressen att bara läsa nya böcker, så blir det kanske lite ordning på det här med omläsningen också!

      Radera
  3. Harry Potter var en av de första jag också tänkte på. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, Harry Potter var min första också. Och då har jag ändå läst allihopa 7+ gånger.

      Radera
  4. HP var trevlig att läsa om, men som du säger, det blev inga blogginlägg av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det blir det ju inte, vilket ju är synd. Eller hm, en kan väl kanske komma på något att skriva kring vissa teman i böckerna. Får väl läsa och fnurla på det samtidigt.

      Radera
  5. Här hittade jag en del böcker som jag skulle kunna tänka mig att läsa (för första gången då)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg