Bokbloggsjerka 21 – 24 november

15:11

Uh, äntligen är den här veckan slut. Jag har varit helt sinnessjukt trött den här veckan, så det ska bli himla skönt med helg nu. Men först veckans jerka!


Varför läser du egentligen böcker?


Åh, den här frågan svarade jag faktiskt på i september, så jag kommer bara kopierade över det svaret hit. Hela inlägget, med fler frågor hittas här!
Varför skulle jag INTE läsa?! Okej, men för att gå på djupet: läsning för mig är ett sätt att skaffa mig själv verktyg till att hantera vardagen. Och alla grejer som inte tillhör vardagen för den delen - jag tänker till exempel på när min farfar dog för två år sedan. Jag hade knappt någon ork att läsa då, men lyckades ändå ta mig igenom lättare fantasy. Och det hjälpte som verklighetsflykt för ett tag. När jag kliver ut ur boken har jag återfått lite styrka. Ett exempel jag läst på senare tid är Patrik Lundbergs Onanisterna (mycket bra bok som ej haft recdatum än). Jag tvivlar ca 1000 gånger om dagen på om jag kan doktorera (förut handlade det om min egen förmåga, nu har jag väl kommit till ett stadium där jag är livrädd för att yttre faktorer ska göra att jag inte passar in), men den här hjälpte mig lite på traven att faktiskt tro på mig själv. 
Okej för att sluta låta så himla pretto så läser jag ju självklart för underhållning också.
OBS! Det ovan är citat från det förra inlägget. Nu har Onanisterna haft recdatum, och min recension finns här.
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

9 kommentarer

  1. Alla läser nog för att det på ett eller annat sätt är underhållande. Det är liksom motorn i det hela :)

    SvaraRadera
  2. Hade det inte samtidigt varit kul, så hade jag nog slutat läsa :)

    SvaraRadera
  3. ja, just det, varför skulle man inte läsa? jag hittar inte ett enda skäl.

    SvaraRadera
  4. Underhållningen måste nog finnas för att man ska fortsätta göra det :)

    SvaraRadera
  5. Självklart att man läser för underhållningen oxå! :)

    SvaraRadera
  6. Läsningen var också min räddning när min pappa blev sjuk och dog! Det är rätt fantastiskt egentligen att det funkar så.

    SvaraRadera
  7. Underhållning är ju en stor del av själva läsningen! Och som du säger så kan man hitta styrka genom läsningen med.

    SvaraRadera
  8. Det finns så många anledningar att läsa!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg