Bokbloggsjerka 28 november – 1 december

09:12

Nämen! Jag HANN faktiskt blogga innan skolan idag, trodde inte jag skulle hinna med det. Dessutom är det tydligen tågkrångel idag igen, så hade förväntat mig att min morgon skulle bli superstressig, men nope. Nåja, veckans jerka:

Vilka nobelpristagare kan man hitta i din bokhylla? alt. vilka nobelpristagare har du läst?


Åh, den här är enkel: Svaret på fråga nummer två är: Fyra. Selma Lagerlöf (några olika noveller), William Golding (Flugornas herre), T.S. Eliot (delar av The Waste Land. Vi hade den på littvet 1, men jag läste aldrig hela) och Samuel Beckett (I väntan på Godot). Fast jag har ju tillräckligt dålig koll på nobelpristagare för att svara "inga" på den här frågan från början, och sen kollade jag och upptäckte att det var några åtminstone. Hm, över lag så är jag nog inte frälst av nobelpristagare alltså. Jag älskadeÄLSKADE Flugornas herre, och tyckte väl att I väntan på Godot var charmig och kan se en viss storhet i den, men resten... nja. Det finns ingen risk att jag kommer läsa nobelpristagare för "läsandet av nobelpristagare"s skull.

I bokhyllan trängs också några stycken. Där finns till exempel Le Clézios Skattsökaren, Coetzees Disgrace, Hesses Siddharta och Sartres Äcklet
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

16 kommentarer

  1. Beckett är duktig på att beskriva när det inte händer nåt... jag har också läst Murphy.

    SvaraRadera
  2. Ja, man blir förvånad över att man faktiskt har fler nobelpristagare i bokhyllan än man tror först. För man kan ju inte hålla reda på alla nobelpristagare i huvudet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, eller hur, det är ju jättesvårt. Några hade jag koll på - till exempel Le Clézio, eftersom jag hade plockat med mig den från min farfars bokhylla eftersom och då noterat att det stod "nobelpristagare" på.

      Radera
  3. Jag fascinerades väldigt mycket av FLugornas herre!

    SvaraRadera
  4. Hesses Sidharta har jag varit nyfiken på att läsa. Det får väl bli "nån gång" det med... Håller med om att Flugornas herre var riktigt bra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har den dessutom i den nya snygga utgåvan från Bonnier Pocket - med svarta kanter! Är ju en himla sucker för snygga böcker alltså...

      Radera
  5. Jag ser nobelpriset lite som en "best of the century"-lista som hjälper mig att hitta bra böcker av folk jag aldrig annars hade hittat. Särskilt kul att läsa de från de senaste femton åren förstås, men det finns många pärlor bland de äldre också.

    SvaraRadera
  6. De flesta av dem jag läst har jag inte läst för att de är nobelpristagare utan bara ändå. Några har varit knutna till studier.

    SvaraRadera
  7. Flugornas herre tyckte jag mycklet om :)

    SvaraRadera
  8. Flugornas herre är en verkligt bra bok, så även nobelpristagare kan skriva intressant ;) Nej, jag läser inte heller en bok bara för att författaren har fått ett pris, vilket det nu än månde vara.

    SvaraRadera
  9. Jag fick nog också kolla upp vem som egentligen hade vunnit och inte..

    SvaraRadera
  10. Det är ju inte pris som avgör huruvida en bok är bra eller inte. Hade definitivt läst fler än jag trodde när jag kollade upp i listan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men precis! Det blir ju bara trist att välja böcker om en bara ska utgå efter priser hela tiden...

      Radera
  11. Jag hade läst fler än jag trodde, 10 stycken, men de flesta av dem läste jag när jag var ung. Nu håller jag mig oftast till annan litteratur.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg