2014

07:43

Okej, det här är det sista inlägget jag gör om 2014. Sen är det dags att på riktigt säga hejdå till det här året som har varit både fint och jobbigt. Tänker sammanfatta det här bok/bloggåret i några korta listor. För att se allt jag läst och recenserat i år får ni klicka er in här.

Så, årets...

Bästa bokliga/bloggiga saker:
1. Alla som klickar in här varje dag för att läsa min blogg. Jag får svindel av hur många ni är, och det gör mig så glad.
2. De nya bokvänner jag fått i år. Har inte riktigt haft någon att kunna prata om böcker med tidigare (förutom min lillasyster, och vi har... well, inte riktigt samma boksmak), så det är fint.
3. Att läsa barn- och ungdomslitteratur på universitetet. Alla dagar i veckan.

Bästa läsmånader:
1. Juli (15 st böcker).
2. Mars, oktober (13).
3. December (12).

Största läsbesvikelser:
1. NEIL FUCKING GAIMAN. Alltså NÄR ska vi bli kompisaaaaar?!?!?! Allt jag vill är att gilla Gaiman lika mycket som alla andra gör. Why are you doing this to me?! Please write something I can like.
2. Röd som blod, Salla Simukka. Okej, är mycket mer besviken på den här än vad jag velat ge sken av tidigare.
3. Eunomia, Erika Vallin. Medioker avslutning på en i övrigt bra serie.

Största överraskningar:
1. Egenmäktigt förfarande, Lena Andersson. Eftersom jag inte alls trodde att det skulle vara min typ av bok, men den ändå blev en favorit.
2. Bilbo, J.R.R. Tolkien. Eftersom jag tidigare inte tagit mig igenom Sagan om Ringen, trots ihärdiga försök, förväntade jag mig samma sak av Bilbo. Det var ju ingen tiopoängare liksom, men helt klart mysig!
3. Alena, Kim W. Andersson.

Mest lästa blogginlägg:
1. Recension: Det handlar om dig - Sandra Beijer (i skrivande stund 1461 sidvisningar).
2. Recension: Popmusik rimmar på politik - Anna Charlotta Gunnarsson (1089).
3. Recension: Mio, min Mio - Astrid Lindgren (697).

Snyggaste omslag:
1. Banbrytande mode, Karina Ericsson Wärn.
2. Rooms, Lauren Oliver.
3. Ink, Amanda Sun.

Fulaste omslag:
1. Uppstigandet, Karen Bao.
2. Onanisterna, Patrik Lundberg (tur att det är en så svinigt bra bok ändå).
3. En julsaga, Charles Dickens (okej, den här behöver en motivering, eftersom det egentligen inte är fult. Visst snygg bild, snyggt typsnitt osv. MEN VAD HAR BILDEN MED BOKEN ATT GÖRA?! Typexempel på fenomenet "sälj grej med tjej". "Mhm, jaha, vi har inget juligt att sätta på det här omslaget, så vi stoppar dit en snygg, naken tjej istället." Något gick helt enkelt fel i den här processen. Just sayin'. DÄRFÖR är den med på listan).

Mest lästa författare:
1. Joe Hill & Gabriel Rodriguez (otippat att den här vinnarplatsen skulle intas av en författare + en tecknare, men jag har ju liksom läst mig igenom hela Locke & Key).
2. Marie Lu (egentligen, räknat i tid jag lagt på läsning borde Lu vara först).
3. Neil Gaiman (och jag är fortfarande inte ens frälst).

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Du är så himla himla värd alla som tittar in och fler! Din blogg är bäst. Inte heller frälst av Gaiman faktiskt, men jag har bara läst Oceanen ... som inte direkt fick mig att vilja ha så mycket mer. Undrar också över omslaget till En Julsaga - hur tänkte de?! Och är så sur på bytet på omslag till Uppstigandet ... :(
    Gaaawd så många visningar på mest lästa inlägg! O.o Men så bra, du äger, som sagt (okej mvh 14-årig beundrare tydligen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, men åh, så himlahimla fin kommentar, blir jätteglad <3 Tack!

      Radera

Instagram

Populära inlägg