Tisdagsfunderingar utifrån veckans Top Ten-tema

06:45

Den här veckans Top Ten Tuesday har temat "Ten Books I'd Love to Read With My Book Club/If I Had A Book Club". Okej, alltså jag har varit på ett enda bokcirkelmöte i hela mitt liv, och tycker det här är svinsvårt (jag kan meddela redan nu att jag inte kommer komma fram till en lista i slutet av det här inlägget. Ni som vill ha en sådan får besöka en annan blogg, oki? Ni som vill läsa mitt svammel ändå (puss!) kan ju fortsätta läsa). Vad för böcker läser en med sin bokcirkel liksom? Nu när jag har vänner som läser samma sak som jag och fantastiska personer som kommenterar (FORTSÄTT MED DET, alltså ni anar inte, det finns få saker jag älskar mer än det. Och som den oh så store Sandra Beijer skrev en gång (igår): "En blogg är ju ingenting utan sina kommenterare", HÖR NI DET?) känner jag att behovet av just en bokcirkel är rätt så liten. Jag menar - vad ska jag med en bokcirkel till när jag närsomhelst varsomhelst kan skicka ett meddelande till någon av mina två bokkompisar och bara "jagstörmigsåpådethärdetgårmigpånerverna"?

I och för sig är något som jag saknar med att läsa litteraturvetenskap aha-upplevelserna. Det har varit dåligt med dem sedan jag skrev klart min kandidatuppsats faktiskt. Så det behovet skulle väl helt klart eventuellt kunna fyllas med en bokcirkel.

Meeeen, så kommer det till det här: Jag är inte den personen som tänker att "det skulle vara så intressant att utbyta reflektioner och analyser av just den här boken med någon". De tillfällen då det är som bäst är ju då en får en bild av något en sett som självklart totalkrossat för att någon annan tolkat helt olika. Det är ju DÅ det blir intressant. Det är också därför den bästa typen av kommentarer jag får är de som säger emot mig eller protesterar när jag tolkar eller gör analyser av saker i böcker. Det är en miljard gånger intressantare att få mothugg än medhåll (fast jag gillar medhåll också, även om det kanske inte är lika konstruktivt)!

Okej, förlåt för att det inte blev någon Top Ten Tuesday idag, utan istället en reflektion över vad jag har den här bloggen till, vilket behov den fyller för MIG. För ja, den fyller faktiskt en annan funktion än bara KUL (även om det ÄR roligt att skriva, det klart det är. Annars hade jag lagt av för länge sedan. Men det fantastiska sker ju egentligen när ni sitter på andra sidan och läser och deltar i skapandet av den här bloggen).

En hel radda svammel senare vill jag bara säga tack till alla er andra som också skapar den här bloggen, för ni är faktiskt del av det hela när ni läser och kommenterar.

Ni andra som bloggar: Vilken funktion fyller era bloggar för er? Svara i kommentar eller inlägg och länka vetja!

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. För mig är bloggandet ett komplement till cirklandet eller kanske mer tvärt om. Stt bokblogga har fått mig mer sugen att dyka djupare ner i boken, att se dess djupare mening.

    Sen är det inte lätt att cirkla om en bok. Jag är cirkelledare i en bokcirkel på jobbet och det är eg först nu, efter 7-8 böcker som gruppen börjar komma igång och verkligen prata om boken, jämföra upplevelser och tankar. Men det är spännande att följa utvecklingen!

    SvaraRadera
  2. Vi har en bokcirkel på jobbet. Det har visat sig att vi kan prata om precis vilken bok som helst, i synnerhet eftersom vi har olika smak och olika bakgrund! Det är där de intressanta diskussionerna uppstår. På bloggen blir det för mig inte samma typ av diskussioner. I bokcirkeln får jag också läsa en del jag inte hade läst annars. Men det handlar om ambitionsnivå. Vi analyserar inte utan pratar fritt om hur vi upplevt boken.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg