Kaosutmaningstips 1

06:56

Jag har tänkt nu ett tag att jag ska tipsa lite angående Kaosutmaningen, eftersom jag ändå hade böcker i åtanke för nääääästan alla punkter. Här kommer alltså mina tips för de tolv första punkterna i utmaningen (plus även de böcker jag använt för att beta av punkterna själv, eftersom jag lyckats knipa fem stycken hittills). 
  1. Läs en bok med ett djur på omslaget.
    Den här har jag prickat av med hjälp av Himlen börjar här, Jandy Nelson. Även Nelsons Jag ger dig solen har ett litet djur. Andra förslag: Mördarens apa, Jakob Wegelius, Om detta talar man endast med kaniner, Anna Höglund och åtminstone min utgåva av Godnatt mister Tom av Michelle Magorian.
  2. Läs en bok vari det inte finns någon telefon.
    The Forest of Hands and Teeth av Carrie Ryan eller De vassa tändernas skog, som den heter på svenska är telefonfri. Likaså Under stjärnor av glas av Barbara Ewing och Farlig förmåga av Jessica Spotswood.
  3. Läs en bok som utspelar sig under vintern.
    Förutom att det givetvis var (och fortfarande är) vinter när jag skrev listan tänkte jag på den helt klart uppenbara Dash & Lilys utmaningsbok av Rachel Cohn och David Levithan. En annan som är väldigt vintrig - och lite mindre julig om en vill skippa julen såhär när det faktiskt redan hunnit bli januari - är Röd som blod av Salla Simukka.
  4. Läs en bok vars författare var under 20 när hen skrev den.
    Den här kan nog bli min svåraste, men det kanske blir en anledning för mig att ta tag i att läsa Eragon av Christopher Paolini. Är ju i vanliga fall inte riktigt min typ av fantasy, men min lillasyster har ju älskat hela serien.
  5. Läs en bok av en författare med initialerna M.M.
    Melina Marchetta, Michelle Magorian och Mårten Melin till exempel.
  6. Läs en bok om gudar.
    Nu har ju jag bara sett filmerna, men om böckerna är som filmerna tycker jag definitivt att Percy Jackson-böckerna är godkända, och det var dessa jag hade i åtanke när jag skrev själva punkten. Amerikanska gudar av Neil Gaiman är ju älskad av många, även om just jag inte var frälst av den. 
  7. Läs en bok som inte utspelar sig i Europa eller USA. Grymhet av Birgitta Lindqvist är en novellsamling jag är innerligt ledsen att jag aldrig recenserat. Vill minnas den som fantastisk nämligen. Ormar och piercingar av Hitomi Kanehara utspelar sig i... Japan(?) om jag inte minns fel. Beijing Doll av Chun Sue! Min utmaning här blir väl kanske att ta mig utanför Haruki Murakami. Om en ändå vill läsa Murakami rekommenderar jag Kafka på stranden och Efter mörkrets inbrott. Jag har läst Norwegian Wood också, men den är jag inte riktigt lika såld på.
  8. Läs en bok med en huvudperson som bloggar.
    Lex Bok av Sara Kadefors är jag själv sugen på att läsa för att beta av den här. En som jag har läst är Anne Cassidys Tid att dö.
  9. Läs en bok som har en hbtq-huvudperson.
    Den här har jag också lyckats beta av. Jag ger dig solen av Jandy Nelson har dock inte blivit recenserad än, men jag rekommenderar starkt. STARKT. Annars är ju Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren (det kanske dock inte börjar hända grejer förrän i Eld? Känner att det flyter ihop lite), Den andre Will Grayson av John Green & David Levithan, Tillbaka till henne av Sara Lövestam eller Sofia Nordins Det händer nu riktigt bra alternativ! Ni får jättegärna tipsa MIG om böcker med trans/intergender-personer!
  10. Läs en bok som kom ut 2011.
    Hm, jag läste Rivers of London av Ben Aaronovich, men vill ju inte gärna rekommendera den... Istället skulle jag säga Rum 213 av Ingelin Angerborn (väldigt snabbläst!), Världskrig Z av Max Brooks (den svenska, inbundna utgåvan) eller Barnflickan av Hanna von Corswant.
  11. Läs en bok på ett annat språk än svenska. 
    Okej, här tänker jag tipsa om böcker jag läst på engelska som inte kommit på svenska alternativt är mycket bättre på engelska (eftersom jag bara hjälpligt tar mig fram och kan beställa glass och öl och kaffe och sånt på spanska och franska). Marie Lus Legendtrilogi är MYCKET BÄTTRE på engelska, till exempel. Hennes The Young Elites kommer ju visserligen på svenska nu snart, men Den unga eliten är faktiskt en väldigt töntig titel. Lauren Olivers Panic är ett rent jäkla mästerverk. Läs den!
  12. Läs en bok vars titel innehåller fler än sju ord. 
    Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg av Joyce Carol Oates är en av mina bästa böcker någonsin. Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson är ju bra också. Likaså Vi är inte sådana som i slutet får varandra av Katarina Sandberg. Och Det är så logiskt alla fattar utom du av Lisa Bjärbo får vi ju inte heller glömma! Edit: Jag glömde helt bort Två eller tre saker jag glömde berätta för dig också av Joyce Carol Oates!
Sådär, hoppas ni har fått lite uppslag till de tolv första punkterna! Jag kommer tipsa mer utifrån den här listan, så håll utkik i nästa vecka så ska ni se att det dyker upp. Trevlig läsning så länge! 

Har ni själva några tips som jag inte listat så lämna gärna en kommentar på det här inlägget. Så kanske jag tar och sammanställer en lista med era tips sen också :)

Du kanske också gillar

3 kommentarer

Instagram

Populära inlägg