Linux: Uttagningen - Maths Claesson

07:19

Linux känner sig som en medelmåtta - hans betyg är sådär, han är inte supervältränad eller rolig eller spännande. Han har precis flyttat från landet till ett Stockholm efter att hans föräldrar separerat. Något som Linux dock ÄR bra på är att drömma. Och han drömmer stort. Han vill bli rymdpilot, men vägen dit är svår och förmodligen omöjlig för en sådan som Linux. Så får han nys om att det ska hållas en uttagning för att bli rymdambassadör på Gröna Lund. Han MÅSTE helt enkelt gå. Om han klarar det kan hans största dröm gå i uppfyllelse. Men kommer han klara det?

Okej, det tog väldigt lång tid för mig att börja läsa den här, eftersom jag hade avfärdat den och tänkt att den nog inte var något för mig. Vilket väl inte var så konstigt, med tanke på att den är riktat till lite yngre ungdomar än vad jag normalt brukar läsa för (klassad som 12-15 på Adlibris. Linux själv är 14 (om jag inte minns fel), så jag skulle säga 11-14).

Det allra intressantaste med den här boken är nog alla relativt "enkla" uppfinningar som har dykt upp. I science fiction jag normalt läser är det så mycket grejer som inte ens går att föreställa sig eller förstå hur de fungerar. Det är liksom uppfinnande av helt nya sätt att göra saker på. Om en vill ha sf som det är lätt att relatera till är det här definitivt rätt bok - vilket väl också är just på grund av målgruppen. Det är svårt att gå in i väldigt tekniska och vetenskapliga grejer när en har ett lite mer begränsat kunskapsområde. Istället blir boken en dröm över tekniska framsteg. Det klart alla har glasögon med direktuppkoppling på internet som kan användas till att spela spel IRL, och tyger som kan ändra färg. Även om klimatet verkar ha fått sig en törn, så känns det som en väldigt positiv framtidsbild.

Något jag kan sakna är dock lite mer motgångar och drama. Det känns liiiite för lätt att komma till slutet, och det finns aldrig någon tvekan om åt vilket håll berättelsen ska ta vägen. Tävlingar och spel är ju dock rätt tacksamma att skriva om, så jag är nyfiken på vad som ska hända i nästa bok. Även om jag inte är superfrälst vill jag veta hur det går för Linux. Och den här boken var ju ändå rätt så snabbt avklarad!

« Linux: Uttagningen | Maths Claesson | 293 s. | BonnierCarlsen | 2013 | Goodreads »

Du kanske också gillar

3 kommentarer

  1. Vad bra att du påminde mig. Den här har jag tänkt låna ett par gånger men glömt bort. Ska ta tag i det.

    SvaraRadera
  2. Åh den här står oläst i min bokhylla, kanske måste ta tag i den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men gör det! Finns ingen anledning till att låta bli när den är så himla snabbläst :)

      Radera

Instagram

Populära inlägg