Bokbloggsjerka 30 januari – 2 februari

08:09

Den här veckans jerka:


Vad tycker du, fungerar upprepningar eller ser du helst att de lyser med sin frånvaro?


Jag tycker att det beror väldigt mycket på vad det är för typ av upprepningar. Rena infoupprepningar tycker jag mest är tröttsamt. Ibland fyller det ju sin funktion, om det är två böcker i en serie som det är väldigt långt mellan. Språkliga upprepningar som sätter stilen däremot - det kan vara riktigt snyggt. Jag tänker bland annat på Himlen början här som upprepar en av nyckelmeningarna i början även i slutet. Då är jag helt med på kalaset.

Du kanske också gillar

23 kommentarer

  1. Tror det är infoupprepningar som menas och de gillar jag inte alls :)

    SvaraRadera
  2. Upprepningar om personers utseende kan jag tycka vara jobbigt. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Jo, fast det är svårt att få till de där språkliga upprepningarna. Det är många som försöker men få som lyckas!

    SvaraRadera
  4. jag har gott minne så för den saken skull är upprepningar onödiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har för det mesta bra minne, men ibland är det svårt. Till exempel om det är en miljon karaktärer...

      Radera
  5. Sådana upprepningar, som att börja och avsluta en bok med samma mening, det kan jag förstå och det kan vara bra! :) Men upprepningar inne i berättelsen, av beskrivningar hur något görs eller liknande, det blir lite jobbigt.

    SvaraRadera
  6. info upprepningar är rätt tröttsamt :/

    SvaraRadera
  7. Håller helt med - det kan vara både tjatigt och effektfullt helt beroende på hur det används.

    SvaraRadera
  8. Nyckelmening i början och slutet kan vara helt okej! Däremot inte att okynnesströssla med upprepningar inne i texten, då blir det tröttsamt.

    SvaraRadera
  9. Tycker det är jobbigt att läsa upprepningar, oavsett om det är i en serie och gått ett par år mellan böckerna har släppts. Bättre med någon slags sammanfattning i början av boken i sådana fall, om man nu har dåligt minne eller orkar inte läsa om en bok för att hänga med i serien.

    SvaraRadera
  10. Språkliga/stilistiska upprepningar kan vara riktigt trevligt och tjusigt om det är gjort på ett snyggt sätt.

    SvaraRadera
  11. I komik och poesi kan upprepningar förhöja berättelsen, men annars är det tradigt. Eller som i ditt exempel, om det faktiskt fyller en reell funktion.

    SvaraRadera
  12. Information behöver helt klart inte återupprepas inom en och samma bok. Håller med fullkomligt även i övrigt! :)

    SvaraRadera
  13. Precis som du tycker jag att språkliga upprepningar kan tillföra en hel del, men då måste de vara gjorda med finess. En finess som jag gärna skulle vilja ha koden till ;)

    SvaraRadera
  14. För mycket upprepningar kan förstöra hela läsupplevelsen

    SvaraRadera
  15. Ja, det måste göras snyggt för att jag ska köpa det!

    SvaraRadera
  16. Jag är splittrad inför upprepningar. Om det sker för att författaren vill trycka in nått i mig som läsare blir jag irriterad, men i serien om 87:de polisdistriktet i den fiktiva staden Isola så fanns det i varje bok en återkommande lovsång till staden, och det gillade jag!

    SvaraRadera
  17. Jag håller helt med dig. Upprepningar som tillför något till språk eller handling kan vara ganska häftiga. :)

    SvaraRadera
  18. Jag håller med, även för mig beror det helt och hållet på hur upprepningarnas görs och vad som är syftet med dem!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg