Bokbloggsjerka 23 – 26 januari

10:37

Alltså seriöst hörni, vad hände med den här veckan egentligen? Den typ försvann. Nu är det ju liksom dags att avslut med veckans jerka.

Den här veckan handlar frågan om vad en baksidestext ska innehålla för att en ska bli lockad av boken som texten sitter på.

Personligen läser jag inte baksidestexter. Om jag gör det är det undantagsfall. När jag väljer böcker går jag i första hand på 1. Rekommendationer, 2. Omslag, 3. Koncept. Jag gillar nog i så fall rätt korta baksidestexter som snabbt nämner konceptet typ och inte så mycket mer. Det är liksom allt jag behöver. Jag tycker en bra lösning är som många inbundna böcker med skyddsomslag har - det vill säga superkort text på baksidan och lite längre beskrivning på en flik inuti.

Du kanske också gillar

18 kommentarer

  1. Det är så intressant att alla gör olika - för mig är baksidestexten nästan det viktigaste när jag velar i bokaffären. Det är sant att inbundna böckers omslag ger en bra kompromisslösning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, jag går ju väldigt sällan i bokaffärer och kollar utan att jag ska ha något speciellt som jag kollat ut redan innan, så det är väl också en anledning!

      Radera
  2. jag läser gärna samma författare...

    SvaraRadera
  3. Den lösningen tycker jag också är bra, även om jag inte har något emot vanliga baksidetexter heller =)

    SvaraRadera
  4. Rekommendationer är ju så klart det bästa, men ibland utmanar jag mig med en bok jag aldrig hört talas om och då gäller baksidetexten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, jag är nog mer för garantier. Får lite kontrollbehovspanik av att läsa böcker jag över huvud taget inte känner till sen innan. Haha.

      Radera
  5. Jag läser baksidetexten för att få ett litet hum om vad boken handlar om.

    SvaraRadera
  6. Jag är nog ganska beroende av baksidestexten - det är mycket den som avgör om jag ska köpa boken eller inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, jag köper ju väldigt sällan böcker, och då går jag på rekommendationer.

      Radera
  7. För mig är baksidestexten viktig, det som oftast avgör om jag ska köpa en bok eller inte :)

    SvaraRadera
  8. Baksidestexten behöver inte vara lång, huvudsaken att man får ett litet hum om viken typ av bok det är.

    SvaraRadera
  9. Står jag i en bokhandel så är det baksidestexten jag går på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper nästan aldrig böcker i bokhandel, så det är väl kanske största anledningen till varför baksidestexten inte spelar så stor roll för mig!

      Radera
  10. jag håller med. baksidestexterna avgör mer sällan

    SvaraRadera
  11. Läser den nästan alltid och blir förbannad om den avslöjar för mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, det är därför jag har slutat läsa baksidestexterna...

      Radera
  12. Alla är vi olika. Jag läser nästan alltid baksidestexten.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg