6 x Oktober pt. 1

06:20

Det är ju högst underligt att jag aldrig firat min bloggs födelsedag - men faktum är att det här faktiskt är den här bloggens sjunde oktober. Grattis bloggen! Jag tänkte vi skulle titta tillbaka på några höjdpunkter från tidigare år, men delar upp det på två inlägg. Ett inlägg idag och ett nästa torsdag. Insåg liksom att det blev så långt att ni aldrig kommer orka ta er igenom hela annars.

2014

För ett år sedan pluggade jag engelska på Södertörn istället för universitetet. Väldigt mycket kändes väldigt nytt och roligt. Jag skrev om det återkommande skräcksuget (hade för övrigt glömt att jag envisades med att alltid spela Quizkampen när jag gick till saker och det hände mer än en gång att jag höll på att bli påkörd av cyklar. Jätteroligt ju. Skyllde också på att det var anledningen till att jag var så dålig, men jag har slutat gå och spela samtidigt och är fortfarande precis lika kass...)

För några veckor sedan skrev jag på skämt till oarya att skräck är min drug of choice när det kommer till adrenalinkickar (snarare än att spela Quizkampen samtidigt som jag går och nästan bli påkörd av cyklar). Och även om det var på skoj inser jag mer och mer att den där formuleringen faktiskt var helt riktig. Just nu verkar det faktiskt som att min hjärna slutar fungera om jag inte får en daglig fix av chock.

och postade ett tal jag höll under nationella i svenska på gymnasiet. Jag postade också ett inlägg med fyra sanningar och en lögn. Däremot verkar det som att jag aldrig meddelade vilken som var lögn, så det kan jag göra nu: Vi höll inte på att köra på någon älg på väg hem från bokmässan.

2013

Två år sedan - jag upptäckte att litteraturvetenskap var roligt. Min lärare (som jag för övrigt har som handledare nu!) sådde ett frö i huvudet på mig när hon sa att det går att doktorera och att Stockholms Universitet är bäst på barn- och ungdomslitteratur i Sverige. Även för två år sedan: Skräcksuget. Slår icke fel.

Men nu sitter jag här. Ensam hemma - bara jag och katten. Svarta lakritskulor i skålen. Svart lakritste i badbaljan. Alltings början och Hur man botar en feminist i ena handen. En hel hög med King-klassiker i den andra (ja, det är tungt, så jag måste bestämma mig snart!). Vilken blir det?

Var dock jättedålig på att blogga i oktober det här året, så det finns inte så mycket att ta av. I rubrikerna citerade jag Veronica Maggio ("Hörrudu hörru hureremerei" - stavning bekräftat av Maggio själv på facebook) och min lärare ("Analysen ska skrivas på maskin eller dator").

2012

Här skrev jag på LitteraturMagazinet och trivdes inte alls. Trivdes dock med andra saker i mitt liv. Till exempel: Jag fascinerades av min första termin på universitetet (det är svårare nu, men jag försöker varje dag att bli fascinerad av saker jag lär mig)

Det var nog första gången jag insåg att ingenting bara är som det är, utan allt hänger ihop. Världen blev för några ögonblick svinlande [sic!] stor, och jag kände ungefär samma känsla som när jag tänker på att rymden aldrig tar slut.

och skaffade Katniss. Hon var menad att bli en belöning när jag klarat min första universitetstenta, men en dag kom jag hem och grät, visade blocket-annonsen för Victor och sa: "Det här är ju hon. Det är ju Katniss." Och det fanns inte tid att vänta. Två dagar senare flyttade hon in och jag kunde lägga ett till djur med nördnamn till samlingen.
Dessutom recenserade jag den reviderade Flickan och skulden - en bok som är lika aktuell som för både tre och tretton år sedan.

Nästa vecka tar vi de tre tidigaste bloggåren!

Btw, jag tycker ni har kommenterat lite på senaste tiden - vilket är supertråkigt. Var är ni? :(

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Åh, Katniss!!! Djur är det bästa som finns. Skaffade Goliat som 30-års present till mig själv. Bästa presenten någonsin. Men skaffade honom även mycket för att han skulle hjälpa mig att må bättre med all ångest. Han skulle hjälpa mig att sova bättre om natten, de nätter jag måste sova själv som jag hatar eftersom min ångest oftast kom på natten/kvällen/morgonen. Djur är det bästa som finns!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alltså djur <3 Hade haft en djurpark hemma om inte Katniss hade ogillat andra djur. Tror inte jag fått mindre ångest av att ha katt, men definitivt mindre stressad och min nästan-fobi för mörker har nästa försvunnit.

      Radera
  2. Om det är nån annan som vill få stryk i Quizkampen så hojta till! :) Kanske kan vi få till nån sorts bokbloggarfejd!

    SvaraRadera
  3. Nej, alltså inte hjälper. Ångesten finns ju kvar men jag tror definitivt att Goliat iaf lindrar besvären på nätterna något. Och ja... jag är också mörkrädd. *hjälp*

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg