Throwback Thursday: Time and Place Book Tag

05:32

Jag blev taggad av Nelly att göra Time and Place Book Tag. Poängen är att välja fem böcker ur sin bokhylla och sen berätta en liten historia om dessa. Jag tänkte att det är väl egentligen det jag gör i Throwback Thursday? Men den här gången kommer det alltså bli lite kortare om fem olika böcker!

Harry Potter och de vises sten - J.K. Rowling

Kommer så väl ihåg när vi satt i bilen på skolparkeringen och dividerade om hur en uttalar Hermione. Jag var kanske sju(?) och hävdade bestämt att det givetvis skulle vara härrmiåne (det stod ju så i boken????). Min mamma sa att nej det är på engelska, det ska vara hörmion. Även om vi båda hade fel så måste jag ju erkänna att min mamma var närmast.

Rut-Emma - Karin Stjernholm Ræder

Jag hade en samlingsvolym med alla böckerna i, vilken jag läste om och om och om igen. Det starkaste minnet är att jag sitter i vår stora cheva, Red Hot Chili Peppers i högtalarna (eftersom vi alltid lyssnade på Chili Peppers när vi åkte på roadtrips) och att vi var på väg till någon sorts gruva i Småland. Där åt vi sedan snusklubbor och vaskade guld.

Cirkeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

I slutet av 2011 hände att jag hängde på bok & bio som då anordnades av En bokcirkel för alla (som inte verkar finnas längre?). Efter ett biobesök fikade vi och någon sa "Cirkeln, den måste du som gillar ungdomsböcker läsa!". Min lillasyster hade fått den i födelsedagspresent några veckor tidigare, men ändå dröjde det flera månader innan jag lånade den. Av de böcker som jag har stående i bokhyllan av den här serien har jag bara läst den sista (pga första läste jag min systers, den andra läste jag som manus innan jag köpte en bok).

Undersökningen - Kristina Hultman

Facebook påminde mig för ett par dagar sedan om att jag för prick fyra år sedan mottog mitt första recensionsexemplar - nämligen denna bok. Minns att jag tyckte att det var SÅ COOLT, men att boken var helt värdelös och att jag aldrig läste klart den.

Röda dödens mask och andra spökhistorier - Måd Olsson- Wannefors

Det bästa med att gå på stan med farmor när jag var liten var att vi alltid fick en bok. Utan undantag. Vi fick aldrig köpa några sådana rosa böcker om typ Barbie eller liknande, utan vad hon tyckte var "riktiga" böcker. Böcker som kunde läsas om och om igen. Jag kommer så väl ihåg hur jag står med den här i handen och hon säger "men ska du verkligen ha den där, du kommer läsa den en gång och sen är det slut. Den här kommer du ju läsa om och om igen för att den är så bra" *pekar på Maria Gripe*. Men jag hade bestämt mig, och jag tror att det enda som räddade den här boken var att den var utgiven av En bok för alla, för det tyckte farmor var ett bra förlag. Och jag vill säga till farmor i efterhand: Vet du hur många gånger jag läst den här eller? Snacka om valuta för pengarna.

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg