Speciella omständigheter - John Ajvide Lindqvist

06:16


Om du var på en husvisning för ett perfekt hus med alldeles för lågt utgångspris och mäklaren i slutet skulle samla alla intressenter med meddelandet att den förra ägaren säger att det bor något i källaren som kommer ut på natten - skulle du backa då? Jag var tvungen att diskutera saken med min sambo, och trots att jag var helt övertygad om att han (som inte tror på spöken eller övernaturligheter what. so. ever) skulle skratta bort frågan svarade han: "ja, jag hade backat". Och inte en chans att JAG (som också är skeptiker, men en väldans mörkrädd och mesig sådan) hade stannat kvar där en sekund till. Hade inte blivit något husköp för oss i alla fall, hur bra huset och utgångspriset än var.

Ovanstående scenario är alltså premissen för den här novellen. Och huvudpersonen och hans sambo är uppenbarligen inte jag och min sambo. De är snarare tvärtom ganska nöjda, för det betyder att de blir av med sådana som mig och min sambo i budgivningen. Jättetrevligt fram till det blir natt.

Jag är inget stort fan av noveller, men den här var helt enkelt grym. Både som i bra och... hemsk. Ond. Låt oss bara säga att jag aldrig kommer köpa hus på landet (eller det tänkte jag ju inte innan heller, men ännu mindre nu). Hade sån jävla hjärtklappning att jag var tvungen att avbryta en stund och pussa på min sambo. Och då är jag i vanliga fall inte superlättskrämd när det kommer till skräck i bokformat.

Det som jag hatälskar med John Ajvide Lindqvist är den här grejen att han liksom inte GÖR stora utlösningar eller ordentligt avslutande slut. Det är ju förstås både bra och dåligt. Önskar innerligt att (spoiler) [han bara skulle öppna den jävla dörren och bli dödad någon gång så jag slapp tänka på mer vad som hade kunnat hända eller vad som fanns där inne]. Den är ett bevis på att terror (alltså skräcken innan något händer) är så jävla mycket värre än horror (skräcken när något händer).

Om ni vill bli rejält skrämda: Läs den.

Så, vilka är ni? Köpare eller backare?

Speciella omständigheter
John Ajvide Lindqvist
43 s.
Novellix
2014
Goodreads

Du kanske också gillar

1 kommentarer

  1. Ja usch! Jag var köpare i början av novellen men definitivt backare i slutet. Blöd var typ det värsta ordet jag läst på flera år, var tvungen att tala med någon om det :)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg