Top Ten Author Duos I'd LOVE To See Write A Book Together

06:16

Tisday equals Top Ten Tuesday. Veckotemat är författare en vill ska skriva böcker ihop. Ehm, helt ofantligt svårt tema eller?! Jag tänker att bara för att två författare är bra behöver inte det betyda att de är fantastiska ihop. Jag tror att jag är alldeles för fast i att författarna ska komplettera varandra på något sätt - vilket väl är vettigt men inte 100 % nödvändigt. Okej, men vi provar utan att detta över huvud taget blir en lista.

Till att börja med tänker jag på någon kombination av Jandy Nelson, David Levithan och Rainbow Rowell. Fast det är nästan FÖR lätt.

Jag provar den här kombinationen lite i huvudet: Brandon Sanderson och Rick Riordan. Alltså, tänk er att Riordan hade gått in och styrt upp Mistborn med lite action. Är ni med på hur jag tänker? För att alltså Mistborn + liiiite mer action hade ju kunnat bli så bra att jag velat lägga mig ner och inte läsa en enda till bok på resten av året. Kanske hade de kunnat anlita typ Marie Lu som konsult för att få rätsida på genusskeppet också (eftersom hon är typiskt bra på det här med genus och att inkludera mångfald överhuvudtaget).

För att ta en svensk dårå: Jenny Jägerfeld och Josephine Bornebusch. Som sagt - ingen garanti att det blir dubbelt så roligt bara för att det är två roliga författare. Jag testar också kombinationen Bornebusch + Lisa Bjärbo i mitt huvud. Det skulle nog inte heller bli helt tokigt. Nu var det ju länge sedan jag läste Allt jag säger är sant - men är inte Alicia lite av en Rut (Född fenomenal)?

Sen hade jag velat se Marie Lu (igen) styra upp Allegiant. Eh, det vill säga att hon skulle skriva en serie (eller alltså skriva om en serie: Divergent) ihop med Veronica Roth och den skulle hålla hela vägen igenom. Ok, vill att Marie Lu ska styra upp all världens böcker, bc Marie Lu = dope. Hon hade fått kunna göra något ihop Ransom Riggs också. Det skulle vara intressant, med tanke på att Miss P är så otroligt svartvit (fram till sista boken typ, där börjar det bli lite mer gråskalor av allt. Utan att spoila för mycket) och Marie Lu ändå verkar ha som sitt signum att aldrig någonsin vara helt svartvit.

Vad säger ni? Vad tänker ni? Tell me!

Du kanske också gillar

11 kommentarer

  1. Great minds think alike säger jag bara. Det jag kom att tänka på efteråt är vem som skulle kunna styra upp Tahereh Mafi egentligen. Hon kanske borde skriva ihop med sin man?

    SvaraRadera
    Svar
    1. NAJ! Para ihop henne med Marie Lu! Hon är nog den enda jag kan tänka mig som kan styra upp Mafi. Dock risk för FÖR mycket känsloattack.

      Radera
    2. Fast i och för sig skulle ju den väldigt subtila - ibland nästa bortglömda - kärlekshistorien i Riggs böcker kunna vara en motpol till den extremt framträdande roll den har i Mafis. Och hans böcker går definitivt igenom mitt genusfilter, även om det ibland gränsar till in drag.

      Radera
    3. Jag gillar kärlekshistorien i Miss Peregrine! Den är ju myspys!

      För övrigt blir jag förbannad på att jag får ett felmeddelanden om att "Det uppstod ett fel när servern skulle kontaktas." när jag klickar i att jag vill bli meddelad om svar i Firefox, men i IE och Chrome får man inte ens upp en sån ruta??. Då måste jag ju gå in hit hela tiden för att kolla...

      Radera
    4. Men fett dåligt! Jag använder Chrome (obviously, eftersom mitt OS liksom ÄR chrome...) och jag får upp den? Har ingen aning om vad jag ska göra åt det dock.

      Alltså, jag har fel associationer till ordet "myspys". Tänker bara på Sims. "MYSPYS IGEN. NI SKA FÅ BARN!"

      Men ang Miss P så gillar jag det också. Att den inte får stå i centrum, utan ligga i bakgrunden. Fast ibland känns det som att de glömmer bort att de är kära i varandra.

      Radera
    5. För övrigt: *skriver upp Leonard Peacock på din TBR-lista*

      Radera
    6. Jaha, en till alltså. JAG BEHÖVER TID!

      Radera
  2. Ja herregud, om inte Marie Lu så någon annan. Allegient är fan en skam för serien. VEM SOM HELST kan hjälpa Roth där.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg