Guide till att skriva hemtenta

13:39

1. Ta lösryckta meningar ur texten och reflektera kring dessa.

2. Hitta på lite vad andra skrivit om samma sak. Kolla efteråt om det som de skrivit möjligtvis kanske kan bändas till att handla om det du skrev i hemtentan. Ändra namn där det behövs - för hey! Ibland kan en ju faktiskt ha blandat ihop Habermas med Heidegger eller Gadamer eller Dilthey ELLER VEMSOMFUCKINGHELST eftersom det är EN MILJARD personer att hålla koll på.
3. Skriv en mening, gör sedan något annat i 10 minuter.
4. Upprepa steg 3 tills du fått ihop max 9000 tecken, och minimum en vettig tenta.
5. Var nöjd.

(Det är alltså det här jag håller på med just nu. Introduktion till litterär tolkningsteori. 99% av tentan består av påhittat svammel.)

Du kanske också gillar

7 kommentarer

  1. Ska skriva hemtenta om någon månad och aldrig gjort det förr så bra att man har guidelinjer att följa, tack! ;D

    SvaraRadera
  2. Jag skriver C-uppsats. Såhär gör jag
    1. Absolut ingenting som jag bör göra.
    2. Spelar WoW, läser skönlitteratur, ser på tv.
    3. Tar långa bad.

    Så relaterar, typ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ungefär så skrev jag också C-uppsats. Tittade på väldigt mycket Vänner och spelade väldigt mycket 2048 under den perioden. Den tid jag skrev effektivt var typ lördagkvällar klockan 23, efter ett eller ett par glas vin. Men det blev ju en uppsats ändå - en ganska bra sådan till och med!

      Radera
  3. Jag säger inte att du gör fel, men punkt 1-4 låter jobbiga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyst! Det är precis såhär en gör!!!! Fick jag inte A på en hemtenta en gång eller??? Och typ VG på alla mina delkurser förrra hösten? Va? Just det! Det här metoden fungerar UTMÄRKT. (Men ska skriva med mina klasskompisar idag, så kanske får något vettigare gjort)

      Radera
    2. Bara det funkar så... tycker bara att det låter som att det tar lång tid :)

      Radera

Instagram

Populära inlägg