Och jag som bara ville gå på en spelning

09:43

För ett tag sedan skrev jag om att vara ung tjej och jobba i bokhandel. Eftersom det blev väldigt populärt med många klick och kommentarer gör jag samma sak igen, fast mindre bokrelaterat. Here you go: att vara ung tjej och gå på en spelning med nästan bara 40+-män.

Igår såg jag Imperial State Electric - Nicke Andersson som tidigare spelade i Hellacopters som startat nytt band alltså (fast de låter exakt lika fast ISE är sämre typ...). Och på något sätt hade jag glömt hur vidriga Hellacopters/ISE-fans är. Jag hade glömt traumat från först gången jag såg Hellacopters när jag var fjorton och en snubbe under hela konserten gned sitt jävla stånd mot min rumpa.

Jag hade glömt att det inte går att gå in i spellokalen med nästan bara medelålders män utan att bli synad uppifrån och ner. Utan att få ett leende och en menande blick. Utan att få ett finger uppstucket under ärmen och få det struket över axeln. Utan att män vill göra mig en tjänst och ställa bort mitt glas bara för att få stryka mig över handen. Det är egentligen inga jättestora grejer, men jag mår idag fortfarande illa. Så. Jävla. Tröttsamt. 

När alla andra skrek efter extranummer vädjade jag till min sambo om att vi skulle gå. Bara för att jag liksom inte vet. Jag vet inte om det är han eller han eller han som kommer syna mig härnäst, eller lägga en arm om mig, eller ta sig friheten att ta på hud som är skyddad av kläder. 

Och jag som bara ville se en jävla spelning.

Also: såg en snubbe bli nedslagen på vägen hem. Gärningsmannen hann dra, den slagna killen haltade från platsen och vägrade stanna tillräckligt länge för att någon skulle hinna ringa ambulans (så i och för sig kan han ju inte ha varit alltför illa däran). Med andra ord: inte en superlyckad kväll. 

(PS A-Ö-boktaggsinlägg kommer imorgon om jag hinner!)

Du kanske också gillar

3 kommentarer

  1. Att vara brud över huvud taget - så känns det ibland. Så. jävla. tröttsamt.

    Hoppas nästa spelning blir bättre!

    SvaraRadera
  2. Fy vad tråkigt att inte kunna känna att du kan få lov att bara njuta av en konsert.

    SvaraRadera
  3. fattar inte hur män kan ta sig de där friheterna, när jag jobbade som servitris så var det jätte ofta man blev taffsad på i farten... Obehagligt och aldrig okey!! Vissa gånger går det så långt att man måste polisanmäla de där kräken och de förstår inte ens då att de har gjort något fel! :( Suck!! Ibland vore det enklare om man var kille! Kanske...

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg