Om boklistor, säsongsläsande och recensionsdatum

08:18

En sommar jobbade jag på ett bibliotek. Det här är nog mitt bästa sommarjobb av alla jag haft, för jag trivdes dödsbra där (så klart). Tre veckor långt var jobbet, och när dessa tre veckor var till ända hade jag en att läsa-lista som hade över 100 titlar.

Listan fortsatte fyllas på under hösten, under vinter, under våren. Nästa sommar var listan på säkert en bra bit över 200 böcker - och varenda en av de ursprungliga böckerna fanns kvar. Jag hade alltså inte strukit en endaste en. En vacker dag högerklickade jag på filen i datorn, valde "ta bort" och tömde sedan papperskorgen. Jag har inte saknat den här listan en enda dag efter det. Jag har inte heller saknat den STRESS som den här listan gav mig.

Inför varje säsong sätter jag mig tillsammans med katalogen från Svensk Bokhandel och gör upp listor. Listor över ungdomsböcker jag vill läsa, pocketar jag vill köpa. Jag skriver upp recensionsdatum, deadlines. Jag planerar så att det inte blir för mycket läsning en månad och för lite en annan. Jag tittar på listan och tänker "det här kommer jag nog hinna med". Ändå slutar varje månad med att jag inte hunnit läsa allt jag från början ville - eller att jag faktiskt inte är intresserad av att läsa allt som jag ville.

Och tja, nu har jag bytt dator och har varit för lat för att lägga över filer från den gamla datorn till den nya. Med andra ord är den där himlarns listan borttappad. Och visst känner jag lite panik över att jag inte VET VAD JAG SKA LÄSA. Jag har ju ingen himla aning om vad som ges ut?! Hur ska jag kunna ha koll? Jag kommer ju missa allt!

Men ärligt talat är det mest skönt, för nu plockar jag ut böcker ur bokhyllan för att jag vill läsa dem. Inte för att jag måste. Och inte för att den har recensionsdatum om en vecka.
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Jag borde också lägga ner listorna.. Men det är svårt, kanske finns någon stödgrupp man kan gå med i? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får starta en stödgrupp helt enkelt ;)

      Radera

Instagram

Populära inlägg