11 frågor

14:31

Okej, jag tar och svarar på en lista som jag hittade hos Böcker med Johanna (som för övrigt är en mycket fin blogg jag tycker ni ska kolla in)!

1. Vilka är de fem författare du har flest böcker av i bokhyllan? 
Om en räknar dubletter: J.K. Rowling (20), Lemony Snicket (13), Stephen King (9), Carolyn Keene (7), Joyce Carol Oates (7). Bubblare: Lauren Oliver. Känner på mig att hon kan komma att ta över hela min bokhylla om jag inte passar mig.

2. Vilka fem författare av de du har i bokhyllan uppskattar du mest?
Lauren Oliver, Stephen King, J.K. Rowling, Joyce Carol Oates. Är dessutom helt inne i Legend och stört såld på Marie Lu.

3. Senast köpta inbundna bok? 
Relaterad bikt: Var tvungen att bläddra tillbaka i bloggen för att kolla vilken det var. Inte som andra döttrar var det!

4. Senast köpta pocketbok?
Alltså pocket som i riktigt pocket-format eller som i mjukband bara? Mjukband: ALLEGIANT!!! Pocket: Precious

5. Favoritgenre?
En gång i tiden trodde jag att jag hade extremt bred smak och att jag kunde gilla alla böcker bara jag tvingade mig. Har insett på senare tid att det är fel och att jag faktiskt har en rätt så snäv smak. Men fantasy/sci-fi/skräck/dystopier (ja, dystopier är en egen genre. Jag bestämmer det nu). Vissa ungdomsböcker utan fantastiska inslag fungerar också, men då ska det vara himla bra alltså. GENERELLT sett alltså. Det klart det finns undantag. Typ Pappersstäder eller Var är Alaska?

6. Ultimata längden på en bok? 
Hmm, jag gillar nog rätt korta böcker, typ 250 sidor? Tycker att Legend är rätt så perfekt, och den är på 300, ca. 

7. Köpa eller låna böcker? 

Jag är en köpare. Vilket inte är bra för min ekonomi. Menmen, smällar en får ta när en är en samlare.

8. Inbundet eller pocket? Brukade föredra pocket alla dagar förr, men sen jag började läsa mer recex har jag blivit inbunden-frälst. Älskar inbundet! Skönt att hålla i, mycket snyggare och håller att kastas runt i väskan utan att pärmarna bryts eller blir slitna.

9. När på dygnet läser du helst?
Jämt! Handlar snarare om plats och stämning för mig än tid.

10. Tre böcker du inte läst än men som du ser fram emot?
Bara för att jag tänker tjata lite till och är allmänt otåligt, men: PANIC!!! Och Champion och Allegiant. Är orimligt pepp. (Och har inte ens tänkt på det här, men JAG som är en sån där person som ogärna läser på engelska har redan läst en bok på engelska den här månaden och hoppas på att klämma in så mycket som TRE till!)

11. Vilken bok har du läst flest gånger i ditt liv? 
Harry Potter. Har läst alla böckerna minst sju gånger. Den bok som kommer efter det är typ Godnatt mister Tom, och den har jag "bara" läst tre gånger. Eller kanske fyra? Minns ej, men hemskt bra är den. Blev lite sugen på att läsa om den nu...

PS. Ska träffa MARIE LU imorgon. Vem tror ni håller på att avlida här hemma?! Om ni gissade på mig gissade ni rätt. Är så så så så såååååå nervös. DS.
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

3 kommentarer

  1. Gud va coolt!!!: D

    SvaraRadera
  2. Klart dystopier är en egen genre! (Som dessutom lär kunna delas upp i flera subgenrer.) Har du någon dystopifavorit? Själv är jag svag för "Kallocain", "Fahrenheit 451" och "Drömgångare".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hum, jag har funderat på det där, och jag skulle säga att dystopier är en tvärgenre som liksom sträcker sig över flera genrer. Alltså dystopier kan ju vara både fantastiska och realistiska. Det kan vara fantasy, scifi, romance eller vad som helst.

      Min favorit är nog fortfarande 1984. Tror det var med den som jag började gilla dystopier.

      Radera

Instagram

Populära inlägg