Jag och dystopier

08:52

Jag har insett under diskussioner i skolan hur fruktansvärt SÅLD jag är på dystopier (och apokalyptiska böcker. NEJ det är INTE samma sak. Får lust att skälla på folk varje gång de använder dystopi felaktigt). Det började med 1984. Och sen slutade det liksom aldrig riktigt.

Jag började reflektera över det här när någon i en kommentar frågade mig vilken min favoritdystopi var. Jag satte igång att tänka. Och tänka. Och tänka. Och insåg efter en stunds tänkande att det liksom är supersvårt att välja en favortidystopi, för de är liksom alla mina favoriter. De flesta av mina favoritböcker ÄR helt enkelt dystopier. Ärligt talat blir jag lite ledsen när folk säger att alla dessa dystopier är en trend som snart kommer gå över. Det är ju dystopier jag vill läsa. Det är ju de som är det bästa av allt liksom. Tack och lov har jag ju inte läst alla än - tvärtom har jag ganska många kvar att beta av.

Jag har funderat lite på vad det är med dystopier som tilltalar mig. Och jag vet faktiskt inte riktigt. Jag tror att det kanske handlar om att det är verkligheter som är så väldigt olika min egen, vilket också är det jag gillar med fantasy rent generellt. Varför mitt hjärta bultar lite extra för dystopier och apokalyps kan jag faktiskt inte svara på.

Däremot kan jag svara på frågan om min favoritdystopi! 1984 svarade jag. Jag tror att det var den första dystopiska bok jag läste. Det tog tre försök innan jag tog mig igenom den, men jag gillar den hemskt mycket fortfarande (omläsning snart kanske?).

Har ni någon speciell genre eller ett speciellt inslag i böcker som ni känner lite extra för?

__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

3 kommentarer

  1. Jag gillar dystopier jag med! Och deckare.. En bra blandning. Har även börjat läsa lite mer fantasy och gillar det!

    SvaraRadera
  2. Hm jag har ju alltid sagt att jag föredrar deckare och thriller men det verkar bli mer och mer sällan som jag faktiskt läser det.. Men det är nog ändå favoriten. Särskilt om det är en seriemördare med, då är jag lättköpt.

    SvaraRadera
  3. Jag håller fullkomligt med dig i det du skrev. Älskar dystopier, måste vara favoritgenren.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg