Top Ten All Time Favorite Books in X Genre

08:07

I den här veckan Top Ten Tuesday ska en berätta om sina tio favoritböcker i en viss genre. Eftersom jag mest läser fantasy tänkte jag att det måste väl bli det, men tänker smalna av ännu mer och lista tio dystopiska/postapokalyptiska/pågående apokalyps-böcker.

Utan inbördes ordning:

  1. 1984 - George Orwell
    Den här är väl superklyschig, men det finns faktiskt en anledning till att det här har blivit en klassiker. Visserligen tog det mig tre gånger innan jag kunde ta mig igenom den, men när jag väl gjorde det älskad jag den.
  2. Delirium - Lauren Oliver (Pandemonium och Requiem)Jag vet inte hur många gånger jag tjatat om den här, men ja. Jag gillar den supermycket, eftersom jag tycker att den är så himla hemskt.
  3. Legend - Marie Lu
    Trots att den här berättelsen är otroligt klyschig blev det snabbt en favorit hos mig. I skrivande stund (lördag 8/3) håller jag på att läsa Prodigy och jag gillar även den jättemycket!
  4. Hungerspelen - Susanne Collins (Fatta eld och Revolt)
    Alltså såklart går det inte att göra en sån här listan utan att ha med Hungerspelen. Det är ju liksom... nä det går bara inte.
  5. Rör mig inte - Tahereh Mafi (Rädda mig inte)
    Jag gillar verkligen intensiteten i de här böckerna och kan knappt vänta på bok nummer tre som kommer nu i vår!
  6. Divergent - Veronica Roth (Insurgent)
    Alltså, jag älskade Divergent redan från början, och Insurgent gjorde mig bara mer övertygad. Funderar fortfarande på om jag kanske inte måste läsa Allegiant på engelska trots allt...
  7. I dödsskuggans land - Alden Bell
    Varför recenserade jag aldrig den här boken? Älskade Temple som huvudperson. Och gillade boken supermycket!
  8. En tid för mirakel - Karen Thompson Walker
    Den här boken. Den här boken. Den har fått för lite uppmärksamhet. Jag tycker att allt med den är genialt, från idé till utförande.
  9. Den femte vågen - Rick Yancey
    Vet inte vad jag ska säga mer om den här än att jag älskade den. Läs!
  10. Legend - Richard Matheson
    Den här förstår jag inte heller varför jag inte recenserade?! Bra bok ju! För övrigt: Det enda jag tänker på när jag hör efternamnet Matheson är tv-serien Revolution, och att alla borde se den för att den är så bra.
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

5 kommentarer

  1. En hel del bra på denna lista, även om jag har svårt för Femte vågen, Delirium och Legend. Jag kanske har tröttnat lite, jag vet inte. Hur som helst så verkar ju dystopin helt klart ha fått sig ett uppsving de senaste åren. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså just nu känns det som att jag ALDRIG kommer tröttna på dystopier. Kommer sörja den dagen det slutar vara en trend (eller så kommer jag gråta glädjetårar för att jag skulle kräkas om jag läste en enda dystopi till... Vi får väl se, haha).

      Radera
  2. Många här har jag tänkt läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa, gör det! Jag tänkte att de flesta säkert läst många, men jag listar ändå! De är ju så himla bra :)

      Radera
  3. Flera bra jag läst och flera jag tänkt läsa i framtiden på din lista :)

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg