Recension: Inte som andra döttrar - Deborah Spungen

08:22

Första gången jag läste den här boken var jag 12 år och inne i den där perioden då allt gjorde ont i hela tiden och känslorna överväldigade mig så jag inte kunde andas. Jag trodde aldrig för ett ögonblick att jag var som Nancy Spungen, men det var ändå på ett sätt skönt att läsa berättelsen om henne. Och att liksom inse att alla inte var så himla behärskade hela tiden.

Med min tonårssmärta i minne klickade jag hem den här boken. Det är Deborah Spungen som berättar om sin dotter Nancy - ena halvan av rockvärldens mesta kända kärlekspar - Sid & Nancy. Det började redan när hon var liten. Nancy bara grät och grät och grät, och alla runtomkring gick från att säga att det var normalt till att Deborah och hennes man gjorde fel saker. Istället för att det blev bättre förvärrades allt när Nancy blev äldre. Hon fick utbrott - ibland helt oprovocerat - och blev farlig både för sig själv och sin omgivning.

Även om jag verkligen vill tro att saker är annorlunda idag, så tycker jag att den här boken är fruktansvärt tänkvärd. Till att börja med tycker jag att det är intressant att det är en bok skriven ur en närståendes perspektiv. Den berättar hur det egentligen är att leva med någon som är psykiskt sjuk, även om jag vill tro och hoppas att Nancy är ett extremfall och att de flesta får bättre hjälp idag.

Något som jag reflekterade över när jag läste den här boken var att den verkligen ger förståelse för hur de familjer som utsätts för den här typen av mediebevakning. Jag vet själv att det är så lätt att dras med av sensationsnyheter, men hur ofta tänker en EGENTLIGEN på de som utsätts?

Jag har alltid känt ett oförklarligt band till Nancy. Jag tror att det har väldigt mycket med min tonår att göra, även om jag aldrig hade det ens i närheten av lika jobbigt som hon. Jag är dessutom mycket väl medveten om att jag lägger mer och mer av Nancy bakom mig hela tiden. Det kändes extra mycket när jag fyllde år i år. Den födelsedagen var min tjugoförsta - en födelsedag som Nancy aldrig fick uppleva.

« Inte som andra döttrar | Deborag Spungen | 438 s. | Prisma | 1985 »
__________________________________________________________________________________