Mina läsdagböcker - Den gamla läsdagboken

08:17

Hela poängen med varför jag startade en blogg var för att använda den som läsdagbok. I början skrev jag inte speciellt ingående om böckerna, utan bara väldigt kort vad jag tyckte var bra och dåligt. En utav de första "recensioner" jag skrev var den om jPod, där jag helt enkelt listade vad jag tyckte var bra och dåligt och sedan kom fram till en slutsats.

Såhär fem (!) år senare hoppas jag att mina recensioner blivit bättre både i språk och... insikt, kanske en ska säga. Med tanke på att jag skrivit ca 250 recensioner här, på Litteraturmagazinet och på Swedish Zombie så vore det liksom konstigt om jag INTE blivit bättre.

Nåja, egentligen var det inte ALLS det jag hade tänkt skriva om. För några veckor sedan lovade jag att visa upp en gammal läsdagbok som jag hittade. Någon kommenterade att det skulle vara kul att se min nuvarande läsdagbok också. Därför hade jag helt enkelt visa upp en gammal läsdagbok, en mellangammal läsdagbok och en alldeles färsk som jag fortfarande använder. Dock insåg jag att inlägget kommer bli superlångt om jag gör det, så det kommer bli i tre delar.

Vi börjar helt enkelt med den gamla läsdagboken!

Hej gamla läsdagboken!



 Såhär såg sidorna ut i början. Thank god för att min handstil har blivit finare med åren alltså... Men det är acceptabelt, eftersom jag ändå bara var nio år gammal här. Notera "Jag tyckte inte den var så bra. Den var mer som en faktabok" - jag var med andra ord inte mycket för faktaböcker med mycket text i då heller (hade däremot en om en medeltidsborg som jag älskade. Faktaböcker med mycket bilder gick hem!). Och också att det var ganska precis elva år sedan jag läste Godnatt mister Tom för första gången.


Jag hade väldigt höga krav på vad en bok skulle innehålla. "Den här boken var bra för den handlade lite om andar." och "Jag tycker den var bra för det var en detektivbok". På de första böckerna jag skrivit om i boken (böckerna om Rut-Emma) har jag bara skrivit "Den var väl bra och så var den rolig".

Antingen så förändrades min handstil väldigt drastiskt på bara ett halvår, eller så skrev jag i det här mycket senare. Är ganska säker på att jag skrev in det i själva boken senare än jag faktiskt läste ut den första boken. Älskade, älskade, älskade Kitty.

Jag var verkligen superdålig på att fylla i den här, så det är liksom böcker som jag läste från 2001 fram till hösten 2006. Trots det är det betydligt mindre än hälften av boken som är ifylld.


Det här tyckte jag var roligt, eftersom jag precis har läst om Inte som andra döttrar. Mitt hjärta har alltid bultat extra mycket för Nancy Spungen. Trots att vi inte haft precis samma problem har jag ändå kunnat identifiera mig med henne - speciellt när jag var yngre. Samma med Berny Pålsson, som skrivit Vingklippt ängel. Jag kan i efterhand verkligen se varför just dessa böcker talade till mig.

Det var allt om min allra äldsta läsdagbok! Titta tillbaka imorgon för att få se lite nyare läsdagböcker.
__________________________________________________________________________________

Du kanske också gillar

0 kommentarer

Instagram

Populära inlägg