12 böcker jag ska läsa i vår

09:10



Idag ska jag på ett väldigt viktigt läkarbesök och är så jävla nervös att jag slarvar med saker och är klantigare än vanligt. Ni får därför ursäkta mig för eventuella stavfel och konstiga meningar. Okej?

Det är alltså tisdag idag, vilket som vanligt betyder Top Ten Tuesday. Veckans tema är vårens TBR.

I år skulle ju bli året då jag slutade skjuta upp saker och tänkte "nu, inte sen" – right? Jag tänkte att det skulle bli som ett litet projekt att läsa om böcker som jag vill läsa om, istället för att skjuta upp det till det där senare som aldrig kommer. Well... just nu är jag inte sugen på några omläsningar, såatteh. MEN, här kommer sånt jag ÄR sugen på att läsa i vår!

Just nu läser jag Avengers Arena – det vill säga: Battle Royale + Marvels teen heroes goes ♥. Tack Miriam för det här tipset alltså. Har två volymer kvar att läsa av den här. Känner att Kev Walker kan bli en tecknarfavorit. Jag menar bara KOLLA:

I alla fall, det här inlägget var ju då inte tänkt att bli om bara Avengers Arena, utan här kommer lite andra böcker jag är sugen på att läsa i vår:

1. Leigh Bardugos Ur askan ligger förstås på min TBR-hylla. Var inte jättesugen på den i helgen, trots att jag läste ut M varken mer eller mindre (började på Vi ses i mörkret istället).

2. Andra boken av Hallahem ligger också där och väntar. Den är minst lika snygg som en den första, och jag hoppas att den är minst lika bra också. Om inte bättre.

3. Först tänkte jag att det här blir nog våren då jag läser alla muminböcker, men ärligt talat är jag lite mätt efter tre stycken. Eller det beror väldigt mycket på att jag skriver hemtenta i narrativ teori om Muminpappans memoarer. Däremot har jag den lilla fina boken Resa med lätt bagage som jag tänker att jag ska ta mig igenom. Tänk att jag skulle börja bli en sån där klyschig barnlitteraturvetare som älskar Tove Jansson...

Sen har jag ett gäng gamla recex som ligger och pockar på mitt samvete också, nämligen:
4. Sammansvärjningen – Ursula Poznanski
5. Blod och stjärnstoft Laini Taylor
6. Endgame: Spelet – James Frey

Och så kommer det ju lite nya böcker, till exempel:
7. Superkrafter – på gott och ont – Karl Modig (den här är jag jättepepp på!)
8. Dumplin' – Julie Murphy
9. En annan – David Levithan
10. Näcken – Åsa Larsson, Ingela Korsell & Henrik Jonsson

Egentligen blev ju det här tolv böcker, men jag glömde bort mig lite efter Avengers Arena. Nåja. Jag tror ni står ut ;)

Du kanske också gillar

11 kommentarer

  1. Jag håller på med Blod och Stjärnstoft nu. Det går lite trögt, fast det kan bero på att jag slalomläser hard core-style just nu med 5 olika böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jävlar, det är pretty hardcore alltså.

      Radera
  2. känner att jag måste kolla upp Avengers Arena i så fall. Ser att Sister Grimm från Runaways är med, och allt med Runaways är ju per definition bra. Och om man dessutom sätter ihop orden "Battle" och "Royal"... mumma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det måste du. Jag känner att jag måste läsa Runaways och Avengers Academy efter det här.

      Radera
  3. Kan du inte skriva ett inlägg om vad som fick dig att vilja gå det universitetsprogram som du gör? Ska själv förhoppningsvis börja studera litteraturvetenskap och kreativt skrivande på universitet till hösten :)

    SvaraRadera
  4. Endgame är så sjukt bra och spännande! :)

    SvaraRadera
  5. Laini Taylor vill jag verkligen läsa något av. Synd bara att hennes böcker ser riktigt fula ut. Jaja, språket ska ju vara vackert. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med. Om inte David/OArYA hade kvalitetssäkrat hade jag aldrig läst första boken ens, heh :)

      Radera
  6. Jag har läst och gillat både Ur askan och Blod & Stjärnstoft :) Den senare är min favorit i Taylors trilogi.

    Är också pepp på Superkraft - på gott och ont och En annan.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg