En lång rant om en vegansk bakbok

14:40

Igår hämtade jag ut ett recex från Ordalaget. Baka vego heter boken, och jag har varit superpepp på att få hem den. Allt jag haft att gå på har varit texten i mejlutskicket jag fick någon gång under vintern. När jag hade hämtat boken var jag snabb med att instagramma för den är verkligen superfin. Bilderna inuti är ännu finare. Inte förrän efteråt började jag läsa i den ordentligt, kolla vad recepten faktiskt bestod av och sånt. Och inser följande: allt är glutenfritt. Helt okej med mig. Inser också följande: allt är sockerfritt. Ingenstans i säljtexten eller bokens baksida står det att allt är fritt från vanligt vitt socker. Istället förväntas läsaren göra egen sirap på äpple, päron och aprikoser för att söta bakverken.


Och visst, seriöst, what ever floats your boat. Vill du baka sockerfritt godis, be my guest. Men jag tycker detta borde stå någonstans i baksidestexten, för om jag hade vetat om det hade jag inte tittat två gånger åt boken ens. Jag är inte intresserad av den här typen av hälsoveganism, och är ganska trött på att det alltid är hälsoaspekten som tas upp när det kommer till att ge ut veganskt för den breda massan. Jag vill äta precis lika onyttigt som alla andra. Jag vill bara göra det utan animalier. Och ärligt talat tror jag att det skrämmer mer än vad det lockar, för det etablerar en bild av veganer som hälsofreaks – vilket är det sista någon skulle kalla mig (i och för sig är jag inte vegan heller, men jag äter 90% veganskt).

Några andra saker jag tänkte på: Det står på baksidan av den här att det är den första bakboken som fokuserar på vegansk bakning. Trots det är det INTE den första veganska bakboken – Karolina Tegelaar har redan gett ut ett gäng veganska bakböcker (om än inte uttalat veganska). Men ja, jag inser den lilla lilla formuleringsskillnaden. Ni vinner här Ordalaget. Jag tycker bara att det är vilseledande, det är allt. Men i alla fall. Mer än 3/4 av den här boken består av matbröd, marmelader och röror och sånt. Alltså – matbröd och marmelader är väl ändå sällan oveganska?! Vilket i princip betyder att den här boken mest är en ursäkt för att göra en glutenfri bakbok. SÅ VARFÖR STÅR INTE DET SOM HUVUDFOKUS NÄR DET UPPENBARLIGEN ÄR HUVUDFOKUS?! Jag tänker att genom att skriva att det är en vegansk bakbok riktar en sig till helt fel målgrupp. Jag tror att de skulle hitta en betydligt mer accurate målgrupp om de hade skrivit att den var hälsomedveten eller för glutenintoleranta. Allvarligt talat.

Men jag tänkte att vadfan, jag tänker ge det en chans ändå. Det ska jag verkligen. även om jag postar det här nu kommer jag ge recepten en chans (men jag tänker fan inte ställa mig och koka egen jävla sirap. För det är INTE min definition av "utan krångel" (sen nedan)). Men jag blir också så lack när det krävs fem jävla sorters mjöl för att baka ETT jävla bröd (förlåt, jag överdriver. Men typ två-tre sorter per bröd + xantangummi). Meningen "Baka veganskt utan krångel!" som de stoltserar med på baksidan av bok ter sig mer och mer som ett skämt ju mer jag bläddrar i boken. Jag bestämde mig ändå för att provbaka nyponfrallor. Eftersom jag inte är gjord av pengar och det stod att det gick att byta ut mjölet mot vilket fullkornsmjöl som helst tänkte jag att jag helt enkelt byter ut det till ett vanligt grahamsmjöl och skippar xantangummit (som jag antar är istället för gluten). Byter ut fröna mot sådana jag har hemma. Well, då skulle jag bara behöva köpa nyponpulver. Borde ju stå vid blåbärspulvret och alla andra hälsokostprylar tänkte jag. MEN NEJ. Googlade snabbt och det verkar vara supersvårt och dyrt att få tag på. Blev så sur att jag handlade för att baka mudcake ur boken istället, men med socker och vanligt jävla vitt mjöl. Sen lyssnade jag på Refused hela vägen hem. Sen åt jag en jävla glass MED SOCKER I på en parkbänk i solen och skrev det här.

Detta är alltså mitt FÖRSTA intryck av den här boken. Om jag gillar den sen får jag väl äta upp det här (det är ju åtminstone totalt osötat), men vadfan. Jag är jävligt skeptisk.

(Och jag hoppas ni tar detta med en nypa salt. Jag är nog mest besviken på/provocerad av att den här boken inte alls är något som jag hade varit intresserad av om beskrivningen faktiskt hade beskrivit hur boken var. Det är självklart inget fel med att vara vegan och att vilja utesluta socker och gluten)

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Alltså, det här kan nog vara en av de bästa "recensioner" jag någonsin har läst, hahah^^ Så roligt inlägg! Och I feel you. Alla bakböcker nu för tiden som säger att det är enkelt och sedan behöver man minst 30 ingredienser, varav minst tre kan man bara hitta djupt inne i regnskogen på Madagaskar och importeras i nuläget inte till Sverige

    SvaraRadera
    Svar
    1. MEN JA! Precis så. Enkelt för mig innebär att jag kan baka det på saker som jag ändå har hemma, alternativt att de går att hitta i en vanlig matvarubutik. Det kan få vara någon pryl jag aldrig hört talas om förut, så länge som det är lätt att få tag på. Men inte fem grejer som låter som rena grekiskan.

      Radera
  2. Den här boken verkar passa mig perfekt, haha! Förutom det där med att det verkar vara överdrivet krångligt ... förstår dock din frustration, borde ju absolut vara tydligare så det når ut till rätt målgrupp :/

    SvaraRadera
  3. Håller med om att det bröjar bli väldigt tröttsamt med all vegan=hälsosam-smörja. Folk har på riktigt börjat fråga ifall gluten är vegansk! Baaah, jag har ba gått up 10 kg sen ja blev vegan men heeeyyy, bästa hälsodieten ever. Skämtosido. Jag gillar chips o dipp, not gonna be sorry.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg