Bokbloggsjerka: Boksmälla

10:24

Den här veckan har jag läst nästan fyra hela serievolymer (Avengers Arena x 3, Deadpool x 1, eller åtminstone snart), tittat på hembygdsgården där vi ska gifta oss (finare än jag kom ihåg det, med möjlighet att ha vigsel ute på en grön innergård och dubbeldörrar att öppna ut mot gården under kvällen! Kommer bli fint det här) och skällt på min sambo för att han kallade en jalapeño för habanero (????). Hela helgen jobbar jag i bokhandeln, vilket ändå känns ganska pepp.

Men vi har ju en jerka-fråga att svara på:

Har du någonsin haft en ”book hangover”, det vill säga en bok som tar slut på tok för tidigt och lämnar ett sådant avtryck/tomrum att du inte riktigt förmår dig plocka upp en ny bok för att aktivt försöka komma över den? Vilken i så fall?


Mm, tja, det var längesedan nu, men jag tenderar att bli "sönderbränd" i hjärnan om jag läser en bok med för mycket stormande känslor i (alltså inte på ett positivt sätt) eller om jag läser för snabbt. Ofta handlar det om ungdomsböcker där deras hjärtan blir så himla krossade att de typ dör och sånt eller böcker där det händer supermycket och jag typ försöker race:a igenom slutet. Då kan jag liksom bli helt död i hjärnan och utmattad och inte ORKA plocka upp en annan bok.

Sen finns det ju den bra typen av book hangover när en läst något som är så bra att en inte vill läsa något annat. Jag tror jag kände det efter att till exempel Percy Jackson var slut. Då hade jag ju ändå läst nästan hela serien på fem böcker på raken, så det var ganska hårt att återhämta sig från. Tror att jag kände ungefär samma efter första Hunger Games också, vilket förvärrades av att resterande böcker inte alls var lika bra som den första var.

Du kanske också gillar

15 kommentarer

  1. Har aldrig drabbats av book hangover.

    SvaraRadera
  2. Precis! Böcker med starka känslor gör ju att man i princip (om boken är bra skriven) går igenom samma saker som karaktärerna på ett sätt.

    SvaraRadera
  3. En gång fick jag ge upp en bok och hållet pga en enda scen i den som fick mig att gråta sönder mig själv typ, orkade inte fortsätta.

    SvaraRadera
  4. Jag tror aldrig det har hänt att jag inte klarat att börja läsa en annan bok, inte ens när ögonen är söndergråtna :)

    SvaraRadera
  5. Hungergames gav mig också en baksmälla...

    SvaraRadera
  6. Jag gillar begreppet "boksmälla" :)

    SvaraRadera
  7. Med den första typen av bok brukar det bli typ att jag stänger av och sedan hetsar mig igenom boken bara för att jag ska kunna påbörja något nytt och (förhoppningsvis) bättre.

    SvaraRadera
  8. Jag har oftast inga problem att plocka upp nästa bok efter att ha avslutat en riktig fullpottare.

    SvaraRadera
  9. boksmällor kan drabba mig, men de tar inte lång tid

    SvaraRadera
  10. Gott med en läspaus efter en bok som ruskat om ordentligt. ;)

    SvaraRadera
  11. När en bok slutar väldigt sorgligt så behöver man andas lite innan man kan börja en ny bok.

    SvaraRadera
  12. Alltid lika tråkigt när fortsättningsböckerna inte håller måttet.

    SvaraRadera
  13. När man läser en serie på raken så blir det verkligen en speciell känsla.

    SvaraRadera
  14. Så tråkigt när första boken är helt underbar och fortsättningen bara ... blä...

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg