Vad ska du läsa på kvinnodagen?

07:30

Alltså hur kan det INTE vara kvinnodagstema på Top Ten Tuesday idag?! Jag vill svara på TTT-temat OCH blogga om bra kvinnodagsläsning. Därför får ni två inlägg idag! Hurra! Jag ser vad glada ni blir :)

Av någon dum anledning postade jag inget sånt här inlägg förra året (eller ok, jag kom hem från Berlin samma dag så tycker det var en ganska ok anledning ändå), så nu har vi alltså två års läsande att ta av för tips!

Nimona är nog mitt favorit-seriealbum från förra året. Stark huvudkaraktär som får vara på alla sätt som tjejer i vanliga fall sällan får vara på.

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks finns det till och med explicit feministisk agenda och ifrågasättande av maktordningar. Det måste en ju förstås gilla!

Villig är pedagogisk och bra diskussionsunderlag i skolan tycker jag. Handlar om våldtäkt bland ungdomar för den som inte har koll.

Född fenomenal är kanske inte jättefeministisk på något sätt, men jag gillar ändå att Rut får vara en rätt så ovanlig tjej. Hon bryr sig inte om utseende och sånt, utan bara om 2 VK.

För den lite yngre läsaren förespråkar jag definitivt Leonora och glasplaneten. Leonora är en mycket handelskraftig karaktär som räddar alla vuxna män som inte är det. Bad ass och gullig på samma gång.

Om ni vill kolla in tidigare års tips har ni här: 2012, 2013 och 2014.

Vad läser ni idag?

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Åh jag ska läsa Franke Landau banks tror jag. Den äger jag men har inte läst.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg