Bokbloggsjerka 10 – 13 april

08:46

Den här veckan har jag inte mått så bra, vilket ni som läser min blogg regelbundet förmodligen noterat då det varit väldigt tomt här. Hoppas på en bättre vecka nästa vecka helt enkelt. Idag går jag kortdag på praktiken, för jag ska nämligen promenera de tio minuterna bort till T-Centralen, sätta mig på tåget och åka till Gävle och hälsa på min sambo över helgen. Pepp!

Men först veckans jerka:

Varför är det nästan bara kvinnor som bokbloggar?


Alltså, jag tänker att hela bloggsfären är dominerad av kvinnor och att det är naturligt att även bokbloggar är det. Varför det är så skulle jag gissa på är någon sorts utlopp för den där platsen vi inte får ta i resten av samhället. Ett sätt att ägna sig åt sig själv och visa upp sig själv som kvinnor inte är tillåtna att göra i vanliga fall. Vilket väl också går att se på att bloggande nästan ses som fult - att det inte riktigt är bra nog om en inte har en stor blogg. Eftersom allt som kvinnor gör värderas lägre än det som män gör.

Detta i relation till att det inte är lika socialt accepterat för män att visa att de nöjesläser som det är för kvinnor. Vilket väl i och för sig borde göra att män vill blogga om det för att de inte kan visa upp det irl.

Det är min snabbanalys. De har fått för sig att bygga om i lokalerna bredvid praktiken så det stinker något kemikaliskt som svider i ögonen i hela mitt rum. Måste fly härifrån innan hjärnan förtvinar helt! Hade kunnat utveckla det här och diskutera det hur länge som helst, men får väl nöja mig såhär!

Du kanske också gillar

20 kommentarer

  1. Det är väldigt många män som bloggar om programmering och liknande. Där finns nästan inga kvinnor alls, ett omvänt förhållande alltså...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men det är ju också något som är manligt kodat - vilket läsande inte är.

      Radera
  2. Godt svar! Håper du får en strålende helg :) Hilsen Anette :)

    www.anettesbokboble.com

    SvaraRadera
  3. Nöjesläsning kan nog ses som mindre utvecklande ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, vilket är en helt felaktig bild, tycker jag! :)

      Radera
  4. Det är verkligen en fråga där man skulle kunna utveckla svaret hur mycket som helst.

    SvaraRadera
  5. Intressant svar, jag är inne på något liknande i mitt svar men du fick fram det på ett betydligt bättre sätt!

    SvaraRadera
  6. Intressant svar. Det kanske i själva verket är riktigt rättvist att kvinnor får dominera bland bokbloggarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, så långt vill jag inte sträcka mig. Jag byter inte gärna plats i klassrum etc mot plats på en blogg ;)

      Radera
  7. Håller helt med om din analys. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. att läsa skönlitteratur är verkligen utvecklande. man lever flera liv. jag tror inte att det är samma underrepresentation av kvinnor bland till exempel ekonomibloggar som det är av män på bokbloggar ändå

    SvaraRadera
  9. inte socialt accepterat...? Inte väl bland vuxna män?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag skulle definitivt säga att det inte är det. Orkar inte utveckla det ordentligt, men om du vill ha källor och sånt hänvisar jag till http://oarya.se/2015/04/10/bokbloggsjerka-10-13-april-eller-varfor-jag-gor-det-jag-gor-nar-ingen-annan-gor-det/

      Radera
  10. Tycker veckans fråga är väldigt intressant - och ditt svar var riktigt mitt i prick ju!

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg