Leonora och glasplaneten - Helen Johansson

06:40

Kära Leonora och glasplaneten-googlare - you are in for a treat! Ser att det är många som kommit hit tack vare googling på den här under den senaste veckan och nu blir det äntligen recensionsdags!

Leonora lever på planeten Junoo, men råkar av misstag krascha på en helt okänd planet. Det visar sig vara en planet helt gjord av glas - en planet där inget kan växa. Hon får ingen kontakt med de där hemma och är helt ensam. Så blir hon tillfångatagen av rymdpirater. Kommer de hjälpa henne att komma hem, eller tänker de överlämna henne till deras hänsynslösa rivaler?

Leonora och glasplaneten är något så ovanligt som science fiction för 6-9-åringar. Och inte nog med det, den är dessutom fullständigt bedårande!

Jag föll på en gång för omslaget på den här. Det är svårt att se på själva promo-bilden, men Jonatan Iversen-Ejve - som illustrerat boken - har använt kontrastfärger på ett helt fantastiskt sätt för att lägga mer fokus på Leonora. Skulle lätt kunna ha den som tavla - och jag har inte ens barn! Den skulle vara bara till mig i så fall. Alltså jag har nästan svårt att sluta titta på det, för alla linjer är så perfekta och fina. Hela berättelsen är illustrerad, och kvaliteten på bilderna inuti boken är knappast sämre. På den här bilden går det att se liiiite bättre hur fint omslaget är, även om färgåtergivningen är helt off på grund av instagram-filter:


Okej, men en bok är ju mer än sina illustrationer. Leonora är en påhittig och rätt tuff liten unge, som trots att hon hamnar på en helt okänd planet inte blir handlingsförlamad. Hon ger sig ut för att undersöka planeten och se om hon kan göra något åt sin situation. På samma sätt jobbar hon genom hela boken - hon är med andra ord allt annat än passiv. En karaktär som är otroligt lätt att tycka om!

Jag brukar ofta känna när jag läser barnböcker att själva berättelsen lämnar rätt mycket att önska. Det blir ofta för enkelt, är hela tiden en rak väg till målet utan egentligen några STÖRRE besvär på vägen. Fungerar säkert jättebra för barn, för att det inte blir för avancerat - vilket ju är det viktigaste förstås. MEN här har vi en bok som faktiskt erbjuder lite motstånd på vägen, utan att bli vare sig komplicerad eller svår. Dessutom tas en hel hög med viktiga ämnen upp, bland annat mångfald - något som sker subtilt men ändå inbjuder till diskussion.

Okej, som ni kanske märker: Jag är fullständigt kär i den här boken och kan inte ens komma på något negativt att säga. Den är spännande, rolig, lagom knäpp och urgullig och jag vill sätta den i händerna på varje 6-9-åring jag känner (vilket väl uppgår till exakt 0 stycken förstås...). Vill köpa den och spara till mina framtida barn.

« Leonora och Glasplaneten | Helen Johansson | 120 s. | Langenskiöld | 2015 | Goodreads »

Du kanske också gillar

4 kommentarer

Instagram

Populära inlägg