Googlingar och svar på era frågor

06:53

Okej, i mitt statistik-verktyg kan jag se ganska detaljerat vad folk sökt på för att komma hit (och vilka sidor de besökt på bloggen). Vissa grejer är logiska - typ som "marie lu legend recension" eller "sammanfattning stad av aska". Ni som sökt på det har förmodligen också lyckats ta er fram till rätt sida, för google brukar ju vara bra på sånt (vilket jag ju också kan se att ni har).

De som däremot inte kommit fram: Här kommer lite hjälp på traven! Jag kommer lista några av de googlingarna som hittat hit under de senaste månaderna och ge svar på era undringar.


  • "saga stereotypt"
    Om det är saga som i Brian K. Vaughn och Fiona Staples serie Saga kan jag ge svaret: Nej. Inte stereotypt. Hitta recension av den här!

  • "statistik sagor", "sagor om påsk", "sagor om höst", "sagan om cirkel", "sagan om pepparkaka"  etcDet här kan jag inte hjälp er med, sårri. Är otroligt dålig på sagor. Men alltså "statistik sagor" - vad är det ni vill egentligen?! Fattar ej. Vadå för sagostatistik?

  • "virus", "capitalism"/"what is capitalism" och "trickle down economics"
    Okej, sett till hur många som kommit hit när de googlat på dessa termer ovanför är det är lätt mina konstigaste sökord. Alltså, fattar ni hur långt ner jag måste komma på listan över de 469 000 000 träffar den hittar på "virus"?!
    Googlare: Om ni söker boken av Paul McEuen skulle jag tipsa om att även skriva in författarnamnet. Eftersom jag också är otroligt generös och har ensamhelg hela helgen (= eoner av tid) länkar jag även min recension av boken: Klick-klick. Och "capitalism"? I don't even... Här är mitt uttalande om kapitalism: Buuuuu.

  • "sxy garl vagen"
    Var givetvis tvungen att googla det nu. Google tycker att det är det här jag söker. Spännande.

  • "lektion med sagor"
    Nej, men med fantasy! Jag kommer blogga om varför en borde använda fantasy i skolan snart, kanske i nästa vecka. Eftersom jag ska hålla ett föredrag om det snart (omg).

  • "gillar fysiska böcker"
    Ja, det gör jag! Läs varför här.

  • "vilken del av twilight sagan är bree tanners andra liv"
    Bree Tanners andra liv är en del som utspelar sig parallellt med fjärde boken och bör läsas efteråt. Varsågod för informationen :)

  • "många korrfel i bok" / "böcker dåligt korrekturlästa"
    Stort irritationsmoment, men varför skulle jag vilja googla på det här????

  • "ljusprojektor"
    Sagan om Sagorna - en blogg om böcker och ljusprojektorer(???)! (why?!)

  • "att svara på förlåt"
    Åh, när jag var liten sa min mamma alltid att en aldrig är ensam om att bråka - utan det krävs alltid minst två. Så ofta kan det vara passande att säga förlåt tillbaka om du också gjort något dumt. Annars skulle jag rekommendera "du är förlåten" om du vill förlåta personen ifråga. Andra typer av ömhetsbetygelser kan ju också fungera. Om du inte godtar förlåtet kan du vara oerhört dramatisk och storma ut ur rummet med ett: "JAG KOMMER ALDRIG, ALDRIG!!!!! FÖRLÅTA DIG FÖR VAD DU GJORT MOT MIG"! Det låter i och för sig betydligt roligare att göra. Fast den andra personen blir nog ledsen då.

  • "bokredovisning framtiden"
    ??? På vilket sätt skulle bokredovisningar se annorlunda ut i framtiden, eller va? ELLER VA? This makes no sense to me.

  • "film med en flicka som heter abra"
    Jag tror att du eftersöker Tjenare kungen! 12-åriga Annas favoritfilm (hallå punkare, band och Thåström som komponerat musik. What's not to like för en 12-årig tjej som känner sig väldigt ensam i sin lilla punkbubbla?). Vad många inte vet är att den är baserad (extremt löst) på Britta Svenssons bok Lucia i svart, vilken jag älskade när jag läste när jag var typ... nio-tio? Jag gillade den faktiskt så mycket att jag läste den två gånger.

  • "min mamma hälsar och säger förlåt"
    Du googlar faktiskt fel! Inte konstigt att du inte hittar vadsjutton det är du söker för du letar faktiskt efter boken som heter Min mormor hälsar och säger förlåt. Mamma... *muttrar*

  • "kandidatuppsats blogg"
    Jag har skrivit kandidatuppsats! I litteraturvetenskap! Den finns att hitta i DiVA, men om ni inte har lust att söka tänker jag vara enormt generös och länka den åt er. "'Shouldn't I be in your position?': En studie av klass och kön i Marie Lus Legendtrilogi" heter den och är... just en studie av klass och kön i Marie Lus Legendtrilogi.

Du kanske också gillar

6 kommentarer

  1. Vad spännande, ser fram emot inlägget om fantasy i skolan, hoho :3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, eh, jag måste bara författa det först. *hoppas jag inte lovat för mycket*

      Radera
  2. Fantasifullt inlägg! Man kan hamna på de mest konstiga sidor tack vare google... eller så beror det mer på att man söker som krattor och inte specificerar sina sökningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack! Men visst! Men ändå - googlat på capitalism och kommit hit...?

      Radera
  3. Hahah alltså det här inlägget var så roligt! :D

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg