Top Ten ALL TIME Favorite Authors

06:03

Alltså, den här veckans Top Ten... Favoritförfattare?! Vet inte om jag är arg för att jag inte vet om jag kan få ihop tio stycken eller om jag är arg för att det ju inte går att bestämma sig. Några har jag ju i huvudet, men blir osäker.

Jag tror vi måste reda ut lite också hur jag tänker på mina favoritförfattare. Favoritförfattare måste helt enkelt vara sådana som jag läst fler böcker/serier än en som jag gillar som hen skrivit. Jag skulle alltså inte säga att JK Rowling eller Haruki Murakami är favoritförfattare, eftersom jag inte läst speciellt mycket av dessa - trots att de står för bland det bästa jag läst i mitt liv. Alltså, de måste ju ha visat att den där enda boken/serien inte var en lyckoträff liksom. Och även om Murakami måste vara ett geni för att ha skrivit både Kafka på stranden och Efter mörkrets inbrott så minns jag Norwegian Wood som hemsk.

MEN! Jag har delat upp den här listan i författare som jag definitivt kan räkna som favoriter och sådana som har potential att bli. Först ut de som redan är favoriter:

  1. Lauren Oliver
    Jag har jättelänge tänkt på Lauren Oliver som "har potential att bli favoritförfattare", men insåg efter Vanishing Girls att jag ju faktiskt läst och älskat sex böcker av henne. Sen att jag inte gillade Rooms lika mycket som hennes ungdomsböcker gör inte så mycket. Men alltså, Lauren Oliver är ett geni och det klart jag kan räkna henne som en favoritförfattare! Jag förhandsbeställer ju hennes böcker långt innan de kommit ut och flyttar dem överst i läshögen när de kommer. Dåså, bestämt, Lauren Oliver har definitivt plats på den här listan.

  2. Marie Lu
    Marie Lu har skrivit en av de serier som jag känner mest för av allihopa - Legendtrilogin. När dessutom The Young Elites visade sig vara en fullträff måste jag ju konstatera att Legend inte var någon slump. Det här ÄR en otroligt skicklig författare.

  3. John Ajvide Lindqvist
    Det som JAL är så himla bra på är obehaget. Det blir aldrig full ös-skäckigt, utan mest obehagligt - exakt så som jag tycker att skräck ska vara. Allt annat är bara... trist.

  4. Joyce Carol Oates
    Det här är författaren som jag glömmer att jag gillar och som jag helt klart borde läsa mer av. Hennes ungdomsböcker är helt fantastiska. Den första jag läste var Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg (bara titeln hörni! Titeln!) och var fast redan då. I övrigt rekommenderar jag Foxfire, Vilda gröna ögon, Två eller tre saker jag glömde berätta för dig... eller alltså nej, jag rekommenderar alla. Alla ungdomsböcker (på vuxensidan är jag pinsamt obeläst, men det tar vi väl itu med någon gång).

Har potential att bli favoriter:
  1. Jandy Nelson
  2. Ransom Riggs
  3. Philip Pullman
    Alla tre ovan handlar om att jag läst för lite av dem för att kunna räkna dem på den här listan. Jandy Nelson två böcker som inte är samma serie, visserligen, men det känns inte riktigt tillräckligt. Även om båda var fullpoängare. Ransom Riggs vill jag se göra något annat än Miss P. Den mörka materian är ju en favorit, men vet inte hur jag skulle gilla Pullman utanför serien. Har ju visserligen läst Det förtrollade urverket också, men var inte överdrivet imponerad.

  4. Rick Riordan
    Och här... Well, jag var övertygad om Riordans förträfflighet efter Peter Jackson, men måste ifrågasätta det lite efter Den röda pyramiden. Den kvalade helt enkelt inte in bland favoriterna och jag tyckte nog att Riordan gjort lite tveksamma val i berättandet. Det behövs lite mer för att visa för mig att en är en förträfflig författare liksom.

Du kanske också gillar

4 kommentarer

Instagram

Populära inlägg