Liebster Award pt 3

13:07

Men gud, vad händer? Tredje gången jag blir nominerad... Jösses, tack till Jenny som nominerade den här gången. Jag får väl se till att svara på frågorna i alla fall då, men tänker inte nominera vidare eftersom jag redan gjort det en gång!

1. Vad läser du just nu?

Uppslagen på skrivbordet framför mig har jag Caroline Engvalls Virtuell våldtäkt, i väskan Staffan Cederborgs Kickar, på "sängbordet" aka på Victors sida av sängen (eftersom han bor i Gävle atm) Grekisk mytologi berättad av Michael Gibson.

2. Vilken är din senast köpta bok?
Siri Pettersens Odinsbarn!

3. Vad får dig att köpa/inte köpa en viss bok?

Förr brukade det nog vara i första hand omslag eller taglines, men på senare tid har det mer och mer blivit rekommendationer. Kände inte speciellt många innan som gillade samma böcker som jag, men nu har jag ju i alla fall två (Alex och David) som jag kan pladdra på om böcker med utan att de blir uttråkade (och givetvis finns det ett utbyte också, jag blir ju knappast störd av att de pladdrar på heller utan snarare tvärtom). Så av alla jag känner väger väl deras omdömen starkast, men det händer ju också att jag snubblar över böcker på goodreads eller andra bokbloggar som jag blir intresserad av. Sånt här blir jag förstås också väldigt glad över - det vill säga: när någon kommenterar på min blogg för att rekommendera mig böcker de läst! Det får ni jättegärna göra!

En övervägande faktor när det gäller just att köpa böcker är också denna: Personalrabatt. Finns den på SF-bokhandeln är chansen att jag köper den större än om den inte finns där. Säger bara.

4. Vilken/vilka är din/a favoritförfattare?

Bloggade om det här i tisdags!

5. Spelar det någon roll för dig vilket kön/etnicitet författaren har när du väljer att läsa en viss bok?
Det enkla svaret är naturligtvis nej. Det komplicerade svaret är givetvis ja. Om jag tänker på att välja författare av ett visst kön/etnicitet? Nej, det gör jag inte. Men det är också ett enormt stort privilegium att inte behöva göra det. Jag skulle jättegärna vilja bli bättre på att utöka den författargrupp jag läser, men tycker det är svårt då jag sällan kommer i kontakt med böcker skrivna av personer som inte är vita. Och eftersom jag är privilegierad och aldrig behöver tänka på min hudfärg söker jag inte upp dessa böcker heller. Jag önskar verkligen att jag tänkte på det mer, och det är väl en början. Sen måste det ju bli MER än att jag bara önskar för att det faktiskt ska göra någon skillnad. Hur författare ser ut är ju ändå också ganska osynligt, det är inget som jag tänker på såvida det inte finns en bild av författaren i/på boken. Så i så fall handlar det ju liksom om att googla upp själv vilka böcker jag skulle läsa för att göra gruppen författare jag läser mindre homogen.

6. Vad betyder språket i en bok för dig?
Inte mycket. Det är inget som jag bryr mig något speciellt om. Jag kan uppskatta snygga formuleringar ibland, men över lag är jag inte en språk-person, utan en helhetsperson. Tycker att språk blir så trist om det inte finns en helhet bakom. Däremot kan jag bli rätt störd vid dåliga översättningar. När selfies översätts till självisar... alltså nej. Jag säger bara nej.

7. Vad får dig att vilja läsa om/inte läsa om en bok?
Oj, vad svårt. Tidlöshet tror jag på och ett driv. Det måste vara en plats som är trygg att återvända till.

8. Vad får dig att läsa fler böcker av samma författare?
Bra koncept, narratologiskt driv, känsla för detaljer, något som jag läser som bra värderingar.

9. Vad får dig att tycka om en bok?
Samma som ovanstående.

10. Vad tycker du är viktigast när det gäller vad du läser (språket/innehållet/huvudpersonen eller annat)?
Icke-stereotypa och mångsidiga karaktärsporträtt och själva berättelsen. Plus att det inte innehåller för mycket språkliga krumbukter eller icke-relevanta beskrivningar.

11. Vilken bok skulle du rekommendera mig att läsa?
Allt av Lauren Oliver. Pga hon är gud osv.

Du kanske också gillar

4 kommentarer

  1. Ojdå, tredje gången! Då får man väl säga tredje gången gillt som det heter. ;-) Kul att du ändå ville svara på mina frågor! Tack för dina utförliga svar; det var verkligen kul att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, det måste ju ändå betyda att folk gillar mig, så det blir jag bara glad över! :)

      Radera
  2. Och det ironiska är att du var en av de jag tänkte på när jag fick min award så du har fått en till. Gör som du vill med den om du tycker det är för tjatigt. Nomineringen kändes ändå rätt från min sida.

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg