Ten Authors I REALLY Want To Meet

06:47

Temat för veckans Top Ten Tuesday är författare en vill möta. Men - vi har ju pratat om det här, right? Eh, jag kan dock inte minnas när, och när jag söker hittar jag bara det här. Tror dock jag gjort ett längre inlägg om det här någon gång. Om inte annat har jag svarat på precis den här frågan ett flertal gånger.


Jag vet inte om det här gör mig tråkig, ignorant eller jag vet inte vad. Men: Jag är inte speciellt intresserad av författare. Över lag är jag en person som är petig med vilka personer jag gillar (på gott och ont), och det är inte som att författare fångar mitt intresse just för att de är författare. Jag är inte så intresserad av att träffa personerna bakom på samma sätt som jag inte direkt ser någon poäng med att "längta" efter att träffa... säg Tim Burton eller musiker jag tycker gör bra musik (eller vänta, jag tar tillbaka det om Burton. Måste få veta hur den här personen med så fantastiskt knäppa idéer fungerar). Med det inte sagt att jag tycker det kan vara intressant när det väl händer. De två författarintervjuer jag gjort med Ransom Riggs och Marie Lu har varit SJUKT KUL (Marie Lu mest, för chansen att få prata genus och klass i Legendtrilogin + att jag var mer förberedd och gjorde en bättre intervju) och något jag jättegärna gör igen, men det är ingenting som jag går runt och tänker på i förväg. Om det händer och författaren i fråga visar sig vara intressant är det ju jätteroligt.

Ni som läser och minns exakt allt jag skriver på den här bloggen kommer dock säga att jag ju visst kan prestera någon sorts lista på det här ämnet. Och visst, det kan jag. Men det blir bara en enda punkt på listan. För er skull kommer den punkten här:

1. Karen Joy Fowler
Efter att ha läst hennes bok är jag sjukt imponerad av den här personen. Jag imponeras av hennes förmåga att hålla ihop hela Vi är alla helt utom oss med alla trådar och samtidigt väva in djurrätt och så otroligt kloka tankar rörande lite allt möjligt. Vi är alla är knappast det bästa jag läst eller ens det mest underhållande. Men jag kan lätt säga att det är bland det mest tankeväckande jag läst och helt klart den enda bok jag markerat i för att minnas IDÉER och REFLEKTIONER (om jag markerar i vanliga fall handlar det uteslutande om språk).

Om jag skulle tänka riktigt riktigt noga och försöka peta in en till på den här listan - som ju knappast kan kallas för en lista med bara en endaste punkt (därför jag knåpar ihop en till, så kan jag åtminstone inbilla mig att det är en lista, right?) så blir det:

2. Lauren Oliver
Pga bäst.

Du kanske också gillar

2 kommentarer

  1. Jag är nog också ganska petig med vilka jag vill umgås med och vilka jag gillar eller ej, men det är ju helt omöjligt att veta innan man har träffat dem. Tyvärr. Jag tänkte mig den här listan som "vilka skulle jag vilja sitta och ta en fika med, medan vi pratar om ditten och datten" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, ja, men jag kan ju inte veta i förväg vilka författare jag skulle vilja fika med? Jag har lite sociala problem, så blir så otroligt utmattad i situationer där jag inte känner mig bekväm/känner att jag klickar med folk. Därför jag är petig också.

      Radera

Instagram

Populära inlägg