Throwback Thursday: Medeltiden och annan svensk historia

06:23

Efter att ha gjort en liten utsvävning förra veckan och postat en recension (!!!) istället för Throwback Thursday så hade jag tänkt återgå till torsdagsnostalgin - som ju varit ett faktum sedan typ februari tack vare den här typen. Dock satt jag i säkert trekvart igår och försökte komma på åtminstone vad EN av böckerna i mitt minibibliotek med böcker om svenskt historia och medeltiden hette - helt utan framgång. Så då sitter jag ju här med inget att visa upp i alla fall dårÅ.

Istället får jag väl berätta att jag hade dille på medeltiden när jag var liten. Och inte bara på medeltiden, utan all svensk historia. Mitt absoluta absoluta favoritmuseum var Livrustkammaren (näst efter kom Medeltidsmuseet), där vi var så många gånger att till och med min stoiska farmor sa: "Snälla, KAN vi inte gå någon annanstans? Där har vi ju varit så många gånger". Ni vet hur folk i amerikanska filmer rabblar alla amerikanska presidenter? Ni vet hur mycket längre Sveriges historia är jämfört med USAs? Jag rabblade alla svenska kungar. I ordning. Och jag visste exakt vem som blev skjuten på maskeradbalen (Gustav III), dog av ärtsoppan (Erik XIV) och har en uppstoppad Streiff på Livrustkammaren (Gustav II Adolf). Hardcore dille, I tell ya. (Okej, alltså historie-dillet har ju fortfarande inte helt gått över. Tror ingen höjer på ögonbrynen när jag säger att ett av mina bästa program är Historieätarna, en av mina bästa tidningar Allt om historia och att min frukostläsning just nu är Historiskan. Men jag har inte lika bra koll på mina kungar längre - jag var tvungen att googla ärtsoppan.)

Här skulle jag ju också då ha visat upp min fönsterbok om en medeltida borg, eller någon av alla mina faktaböcker om regalskeppet Vasa, hur en bodde i staden på medeltiden eller om häxförföljelser. Hade säkert fler om svensk historia också. Kan ha haft en om någon svensk kung - typ Gustav Vasa kanske? Men jag kan alltså inte visa upp NÅGONTING, eftersom mina googleskills inte räcker till och dessa böcker gick förlorade när jag i all hast och utan att återvända lämnade min pappas hus för sex år sedan. Sårri. Men det var roliga böcker i alla fall. Bara säger.

Du kanske också gillar

5 kommentarer

  1. Tycker dessa inlägg är så roliga! Hade liksom ingen aning om att du gillade historia så mycket!? Blev lite förvånad faktiskt ... eller nja. Av någon anledning tycker jag inte om historia särskilt mycket alls. Är väldigt glad att jag bara har tre veckor kvar av det ... men så himla roligt att du riktigt nördat ner dig i en sådan sak! Önskar att jag också hade så stort intresse för något annat än typ ... ungdomslitreratur och Harry Potter .. :S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, men vad kul att det går att komma med något nytt! Äsch, det kommer! Fast en behöver faktiskt inte ha så många fler intressen. Mvh tjejen som planerar att jobba med böcker resten av sitt liv.

      Radera
  2. Jag gillar också historia om det är bra berättat. Historieätarna är ju ett av de bästa programmen någonsin och jag är sjukt glad över att det är de som har julkalendern i år. Kommer helt klart titta med eller utan barn. :-)
    Herman Lindqvists historieböcker gillar jag. Lite fakta, lite kuriosa och lite av den tidens skvaller i en härlig mix. Bra böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men precis. Jag har svårt för rena fakta/historieböcker med mycket text i, vill gärna ha bilder och sånt. Så antar att jag får fortsätta söka mig till barnböcker... Mvh kommer aldrig växa upp.

      Radera
  3. Svar: Jag förstår vad du menar! Det ser lite ut som en bok som skulle kunna heta Leksaksmakaren eller liknande och utspela sig i juletid. :)
    Tack för kommentaren <3
    Kram
    Cecilia

    SvaraRadera

Instagram

Populära inlägg